Spada import używanych pojazdów dostawczych do Polski

Spada import używanych pojazdów dostawczych do Polski

Po pierwszych 2 miesiącach 2023 roku import używanych dostawczaków do Polski spadł o 14%. Przeciętny van ma 12 lat i silnik Diesla pod maską.

Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar opublikował najnowsze dane dotyczące sprowadzanych do Polski używanych aut dostawczych z DMC do 3,5 tony.

Z danych IBRM Samar wynika, że początek tego roku wypada dosyć blado w porównaniu do 2022 roku. Tylko w lutym 2023 spadek importowanych vanów sięgnął 19,6% (4844 szt.) a w okresie styczeń-luty 2023 zarejestrowano w kraju o 14% mniej takich pojazdów (10 152 szt.) niż w analogicznym okresie ubiegłego roku.

Reklama

Warto przy okazji podkreślić, że nad Wisłę trafiają raczej mocno wyeksploatowane furgony, chłodnie czy brygadówki – średni wiek importowanych vanów sięga blisko 12 lat.

Typowy dostawczak z zagranicy to…

Według danych IBRM Samar zdecydowana większość vanów sprowadzonych w tym roku do Polski napędzana jest silnikiem wysokoprężnym (94,4%), potem są te zasilane benzyną (5,2%), następnie elektryki (0,3%) i pozostałe np. zasilane CNG (0,1%).

Przy okazji warto dodać, że najstarsze pod względem napędu są vany z benzynowymi silnikami (blisko 13 lat) a najmłodsze to oczywiście te zasilane energią pochodzącą z baterii trakcyjnych (6,5 roku). W przypadku najpopularniejszych diesli ich przeciętny wiek to niespełna 12 lat.

Najpopularniejsze modele sprowadzane do Polski w styczniu i lutym 2023

Spadek rejestracji importowanych do nas lekkich pojazdów użytkowych do 3,5 tony tłumaczyć można wieloma kwestiami a wśród nich znaleźć się musi niska wartość złotówki w stosunku do euro, ale też niepewna sytuacja przedsiębiorców, którzy mierząc się m.in. z rosnącymi kosztami prowadzenia działalności gospodarczej (w tym np. wyższe pensje minimalne, opłaty za prąd, wysokie ceny paliw) odkładają decyzje wymiany lub poszerzenia floty dostawczaków.

Niemniej wśród zarejestrowanych w Polsce przez pierwsze 2 miesiące 2023 roku modeli z gamy LCV ranking TOP 15 prezentuje się następująco:

  1. Renault Master (900 szt.)
  2. Renault Trafic (678 szt.)
  3. Fiat Ducato (673 szt.)
  4. Iveco Daily (650 szt.)
  5. Volkswagen Transporter (621 szt.)
  6. Opel Vivaro (543 szt.)
  7. Mercedes Sprinter (536 szt.)
  8. Peugeot Boxer (368 szt.)
  9. Ford Transit (357 szt.)
  10. Citroen Jumper (357 szt.)
  11. Fiat Doblo (279 szt.)
  12. Citroen Berlingo (274 szt.)
  13. Volkswagen Caddy (271 szt.)
  14. Renault Kangoo (271 szt.)
  15. Volkswagen Crafter (256 szt.)

Źródło zdjęcia: dostawczakiem.pl

Podziel się: