Po pierwszych 2 miesiącach 2023 roku import używanych dostawczaków do Polski spadł o 14%. Przeciętny van ma 12 lat i silnik Diesla pod maską.
Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar opublikował najnowsze dane dotyczące sprowadzanych do Polski używanych aut dostawczych z DMC do 3,5 tony.
Z danych IBRM Samar wynika, że początek tego roku wypada dosyć blado w porównaniu do 2022 roku. Tylko w lutym 2023 spadek importowanych vanów sięgnął 19,6% (4844 szt.) a w okresie styczeń-luty 2023 zarejestrowano w kraju o 14% mniej takich pojazdów (10 152 szt.) niż w analogicznym okresie ubiegłego roku.
Warto przy okazji podkreślić, że nad Wisłę trafiają raczej mocno wyeksploatowane furgony, chłodnie czy brygadówki – średni wiek importowanych vanów sięga blisko 12 lat.
Typowy dostawczak z zagranicy to…
Według danych IBRM Samar zdecydowana większość vanów sprowadzonych w tym roku do Polski napędzana jest silnikiem wysokoprężnym (94,4%), potem są te zasilane benzyną (5,2%), następnie elektryki (0,3%) i pozostałe np. zasilane CNG (0,1%).
Przy okazji warto dodać, że najstarsze pod względem napędu są vany z benzynowymi silnikami (blisko 13 lat) a najmłodsze to oczywiście te zasilane energią pochodzącą z baterii trakcyjnych (6,5 roku). W przypadku najpopularniejszych diesli ich przeciętny wiek to niespełna 12 lat.
Najpopularniejsze modele sprowadzane do Polski w styczniu i lutym 2023
Spadek rejestracji importowanych do nas lekkich pojazdów użytkowych do 3,5 tony tłumaczyć można wieloma kwestiami a wśród nich znaleźć się musi niska wartość złotówki w stosunku do euro, ale też niepewna sytuacja przedsiębiorców, którzy mierząc się m.in. z rosnącymi kosztami prowadzenia działalności gospodarczej (w tym np. wyższe pensje minimalne, opłaty za prąd, wysokie ceny paliw) odkładają decyzje wymiany lub poszerzenia floty dostawczaków.
Niemniej wśród zarejestrowanych w Polsce przez pierwsze 2 miesiące 2023 roku modeli z gamy LCV ranking TOP 15 prezentuje się następująco:
- Renault Master (900 szt.)
- Renault Trafic (678 szt.)
- Fiat Ducato (673 szt.)
- Iveco Daily (650 szt.)
- Volkswagen Transporter (621 szt.)
- Opel Vivaro (543 szt.)
- Mercedes Sprinter (536 szt.)
- Peugeot Boxer (368 szt.)
- Ford Transit (357 szt.)
- Citroen Jumper (357 szt.)
- Fiat Doblo (279 szt.)
- Citroen Berlingo (274 szt.)
- Volkswagen Caddy (271 szt.)
- Renault Kangoo (271 szt.)
- Volkswagen Crafter (256 szt.)
Źródło zdjęcia: dostawczakiem.pl