W 2022 roku nie tylko sprzedano mniej nowych aut dostawczych. Kryzys widać też w o blisko 20% mniejszej liczbie LCV sprowadzonych do Polski.
Jak podaje Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar w ciągu minionego 2022 roku do Polski sprowadzono łącznie 66 792 samochodów użytkowych z DMC do 3,5 tony.
W porównaniu do importu z 2021 roku to aż o 18,5% mniej, co oznacza, że w najbliższym czasie ceny używanych dostawczaków nie powinny spadać a przy dalszych problemach z dostępnością nowych LCV nawet ceny wywoławcze używanych vanów mogą rosnąć. Powodem takiego stanu rzeczy jest kilka, w tym wysokie notowania kursu euro w stosunku do złotówki.
Oczywiście najpopularniejszymi silnikami w sprowadzonych do kraju w 2022 roku dostawczaków napędzają jednostki wysokoprężne – ich udział to aż 94% i jest to gorszy wynik niż w 2021 roku o 0,6%.
Na drugim miejscu są silniki spalinowe (5,6%) a ich udział w 2022 roku wzrósł o 0,4%. Na trzeciej pozycji są elektryczne vany (0,3%) i jako jedyne zanotowały minimalnie większe zainteresowanie, dokładnie o 0,2%.
Najpopularniejsze importowane marki i modele aut dostawczych w 2022 roku
Według danych IBRM Samar wśród najpopularniejszych marek lekkich użytkowych samochodów do 3,5 tony DMC importowanych do Polski w minionym roku było:
- Renault (11 739 szt.)
- Volkswagen (8188 szt.)
- Fiat (7807 szt.)
- Opel (6445 szt.)
- Citroen (5486 szt.)
- Mercedes (5415 szt.)
- Peugeot (5390 szt.)
- Ford (5285 szt.)
- Iveco (4262 szt.)
- Nissan (1987 szt.)
- Dodge (1987 szt.)
- Toyota (542 szt.)
- Renault Trucks (537 szt.
- Mitsubishi (240 szt.)
- Hyundai (199 szt.)
Z kolei, jeżeli wziąć pod uwagę konkretne modele cieszące się wzięciem na rynku wtórnym, ewidentnie w TOP 15 wygrywa Renault Master, które jest także liderem w rejestracji nowych aut do 3,5 tony w Polsce w 2022 roku. Natomiast cała pierwsza „piętnastka” wygląda następująco:
- Renault Master (5640 szt.)
- Fiat Ducato (4803 szt.)
- Iveco Daily (4260 szt.)
- Renault Trafic (4168 szt.)
- VW Transporter (3827 szt.)
- Opel Vivaro (3715 szt.)
- Mercedes Sprinter (3515 szt.)
- Peugeot Boxer (2638 szt.)
- Citroen Jumper (2550 szt.)
- Ford Transit (2521 szt.)
- VW Caddy (1948 szt.)
- Fiat Doblo (1793 szt.)
- Opel Movano (1734 szt.)
- Renault Kangoo (1697 szt.)
- Citroen Berlingo (1658 szt.).
Źródło zdjęcia: dostawczakiem.pl