Widział ktoś z Was takie Iveco 35C z naczepą z piętrem? Ten zestaw ma 12 ton DMCZ i regularnie jeździ po Europie.
Już kilkukrotnie w czeluściach internetu natrafiałem na ten arcyciekawy zestaw, ale dopiero Jacek, stały czytelnik dostawczakiem.pl, podsyłając zdjęcie tego Dajlaka z naczepą sprawił, że znalazłem właściciela tego niezwykle intrygującego zestawu.
Slampi to szef firmy zajmującej się transportem pojazdów, od samochodów osobowych, motocykli po łodzie oraz aut dostawczych. Co prawda pochodzi on z Węgier, ale mieszka on od lat w Irlandii i tam prowadzi swój biznes.
Wśród środków transportowych, którymi wykonuje zlecenia na terenie niemal całej Europy jest bardzo intrygujący zestaw składający się z Iveco Daily oraz specjalistycznej naczepy dedykowanej do przewozu pojazdów.
Na początku byłem przekonany, że ciągnik siodłowy musi być zarejestrowany jako 5-tonówka, ale Slampi podesłał od razu zdjęcie tabliczki znamionowej oraz umieszczonej obok naklejki zabudowcy tzw. drugiego etapu, czyli w tym wypadku znanej z podobnych realizacji holenderskiej firmy BE-Combi.

Zatem według danych homologacyjnych mamy tutaj do czynienia z Iveco Daily z 2012 roku, który jako ciągnik siodłowy ma 3500 kg DMC. Z kolei dopuszczalna masa całkowita zespołu pojazdów to aż 12 000 kg. A to wszystko napędza 3-litrowy turbodiesel F1C o mocy 170 KM.
Slampi szczerze przyznaje, że zestaw prowadzi się bardzo dobrze, ale pod warunkiem, że nie obciążony został zbytnio tył i przy okazji dodaje, że legalna ładowność jego zestawu to okolice 6000 kg.
I teraz pewnie część, na którą czekaliście: jak to wygląda od strony przepisów. Otóż Slampi posiada prawo jazdy C1E, które pozwala na prowadzenie pojazdu ciągnącego kategorii B i przyczepy, gdzie DMC przyczepy jest większe 750 kg i gdzie DMCZ nie przekracza 12 000 kg.
Według polskiego prawa zestaw na kategorię B+E pozwala na prowadzenie maksymalnie 3,5-tonowego ciągnika spiętego z maksymalnie 3,5-tonową naczepą (DMCZ 7 ton), ale Slampi jeszcze w Polsce nie był, chociaż w połowie października dotarł tym 12-tonowym zestawem nawet na Cypr.

Do tego oczywiście trzeba pamiętać o opłatach drogowych w poszczególnych krajach, a to tego oczywiście mamy tutaj kwestię licencji wspólnotowej, tachograf wraz z ogranicznikiem prędkości do 90 km/h. Średnie spalanie 3-litrowego silnika w Daily to jakieś 20 litrów na każde 100 kilometrów.
I na koniec podsyłam link do profilu firmy Slampiego na Facebooku, gdzie można zobaczyć jego 12-tonowy zestaw w pracy: Slampi.
PS: Tak tylko w ramach wyjaśnienia dodam, że w Polsce kategoria prawa jazdy C1+E uprawnia do kierowania pojazdem samochodowym o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 3,5 t i nieprzekraczającej 7,5 t (z wyjątkiem autobusu). Do tego mając C1+E można prowadzić zespół pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 12 t, składający się z pojazdu ciągnącego określonego w prawie jazdy kategorii C1 i przyczepy.






Źródło zdjęć: Slampi
Odpowiedzi
Napisz tu swoją opinię
tez takim jezdzilem, z tym, ze z naczepa na dwa busy 😅