Wczoraj Iveco zaprezentowało odświeżone Daily na rok 2024. Pojawiły się m.in. cyfrowe wyświetlacze i nowe systemy bezpieczeństwa ADAS.
W środę 15 listopada w Barcelonie marka Iveco zaprezentowała odświeżoną gamę swoich pojazdów. Poza nowościami z segmentu HDV oficjalnie pokazano także zmodernizowaną rodzinę LCV w postaci modelu Daily MY2024.
Z zewnątrz nie widać większych zmian (w sumie nawet się za bardzo nie przyglądałem), ale nowy Dajlak otrzymał nowy interfejs HMI (z ang. Human-Machine Interface) z 10,25-calowym w pełni cyfrowym konfigurowalnym zestawem zespołu zegarów dostępnym już w wyposażeniu standardowym całej rodziny Daily 2024.
Całość obsługiwana jest przez nowy system Infotainment a ponadto Daily z rocznika modelowego 2024 otrzymało bezkluczykowy system Keyless Entry & Go czy centralnym 7-calowym wyświetlaczem
Najnowsza odsłona gamy LCV od Iveco oferować ma także zdalne aktualizacje oprogramowania over-the-air, które eliminują potrzebę odwiedzania ASO w celu wgrania nowszego softu. Ponadto w ofercie pojawi się też nowe tylne zawieszenie piórowe o progresywnej sztywności – ma to być element wyposażenia
opcjonalnego.
Iveco Daily 2024: nowe systemy bezpieczeństwa według GSR
W związku z wymogami unijnego rozporządzenia rozporządzenia w sprawie bezpieczeństwa ogólnego pojazdów GSR (z ang General Safety Regulation) określającego systemy bezpieczeństwa, w które muszą zostać wyposażone nowe typy lekkich pojazdów użytkowych i ciężarówek, nowe Daily uzyskało nowe funkcje ADAS i jazdy autonomicznej na poziomie 2.
Wśród nich znaleźć można m.in. asystenta jazdy w korkach Traffic Jam Assist czy układ utrzymujący pojazd na pasie ruchu (ALC) ułatwiający Daily na środku jezdni.
Do tego wspomnieć można o adaptacyjnym tempomacie z funkcją zatrzymywania i ruszania (ACC+Stop&Go) lub o systemie rozpoznawania znaków drogowych (TSR).
Bezpieczeństwo kierowcy poprawić ma też system hamowania awaryjnego (AEBS) z funkcją City Break oraz nowa funkcja asystenta skrętu Turn Assist, który automatycznie uruchamia hamulce na zakręcie, gdy jest to konieczne, aby uniknąć kolizji czy nawet wypadku.
Elektryczny eDaily z większą baterią 148 kW oraz mocniejszym ePTO
Podczas prezentacji gamy eDaily w Turynie niemal równo rok temu przedstawiciele włoskiej marki podkreślali, że ich elektryczny dostawczak może posiadać 3 sety baterii trakcyjnych bazujących na 3 poszczególnych modułach o pojemności 37 kWh każdy.
Zatem w najlżejszych wariantach wagowych klienci mogą wybierać pomiędzy akumulatorem o mocy 37 kWh oraz 74 kWh, natomiast w wersjach z tzw. gamy Heavy Duty największa pojemność dochodzi – poprzez dodanie kolejnej baterii 37 kWh – do 111 kW.
Teraz Iveco idzie jeszcze o krok dalej i dla wersji z podwoziem o dopuszczalnej masie całkowitej 7,2 t klienci będą mogli zamówić opcjonalnie zestaw 4 akumulatorów o pojemności 148 kWh (111 kWh + 37 kWh), co pozwalając ma na przejechanie… do 240 km na jednym ładowaniu. No cóż, „międzynarodówka” i „krajówka” chyba dalej odpada 😉
Do tego w najnowszym wcieleniu elektrycznego eDaily zastosowano wzmocnioną przystawkę odbioru mocy ePTO, która teraz może dostarczyć do 50 kW (dotychczas w ofercie było ePTO o mocy 2,5 kW oraz 15 kW). W każdym razie należy podkreślić, że Iveco chwali się, iż ePTO 50 kW oferuje największą moc w tej klasie pojazdów.
Na koniec dodam, że w oficjalnym komunikacie Iveco Poland wspomniało o wersjach napędzanych sprężonym gazem ziemnym, czyli CNG, choć ani razu nie wspomniano o tym, że w ofercie dalej pozostanie gama turbodoładowanych silników Diesla o pojemności 2.3 litra (F1A) oraz 3.0 (F1C).
Można zatem domyślić się, że wysokoprężne konstrukcje dalej będą ciągnąć sprzedaż Daily na polskim rynku, ale jakoś tak nie wypada wspominać o tym, w czasie kiedy największe „ciśnienie” jest na promocję elektrycznych napędów, czyli eDaily.
Źródło zdjęć: Iveco