Iveco świętuje 40-lecie rozpoczęcia produkcji pierwszej generacji Daily

Iveco świętuje 40-lecie rozpoczęcia produkcji pierwszej generacji Daily

Włoska marka Iveco świętuje 40-lecie rozpoczęcia produkcji pierwszej generacji Daily – modelu, który zapoczątkował całą serię lekkich użytkowych pojazdów.

W 1978 roku pojawił się pierwszy model z rodziny Daily – oparty na kratownicowej ramie i z napędem na tylną oś lekki pojazd dostawczy był furgonem z ładownią o pojemności 17 metrów sześciennych, który napędzał silnik Diesla SOFIM o pojemności 2.5 litra.

Zobacz też: Minęło 35 lat od wyprodukowania pierwszego Fiata Ducato

W 1984 roku pojawiła się już pierwsza odmiana z napędem 4×4, a rok później pod maską zaczęto także montować turbodoładowaną wersję jednostki 2.5 D o mocy 92 KM.

Model ten produkowano do 1989 roku, kiedy to został zastąpiony przez zmodernizowaną wersję (zdjęcie obok).

Obecne na rynku do 1999 roku Daily zyskało w 1996 roku nową jednostkę napędową: poza 2,5-litrowym turbodieslem zaczęto montować też wysokoprężny motor 2.8 TD.

Warto też dodać, że w 1998 roku premierę miało ECODaily, czyli pierwszy lekki pojazd użytkowy napędzany silnikiem na sprężony gaz ziemny (CNG, czyli z ang. Compressed Natural Gas).

W 1999 roku pojawiła się całkowicie nowa II generacja, która w Polsce nierzadko nazywana jest też… III generacją. Auto zdobyło uznanie branżowych mediów, bo otrzymało tytuł Van of the Year 2000.

W skrócie: silniki turbo o mocy do 146 KM a DMC do 6,5 tony.

W 2000 roku poza włoskimi zakładami w Suzzara rozpoczęto też produkcję Brazylii. W 2004 roku do Daily trafiła nowa 3-litrowa jednostka napędowa. W tym też roku rozpoczęto składanie Iveco Daily w chińskich zakładach na tamtejszy rynek.

Zobacz też: Używany: Iveco Daily III 35S11 2.8 TD – do ciężkiej roboty (zdjęcia)

Od 2006 roku produkowana jest zmodernizowana wersja II generacji (w Polsce określana też jako Daily IV), która otrzymała układ stabilizujący ESP. I dopiero od 2009 roku w ofercie pojawiła się odmiana z 7 tonowym DMC.

W 2009 roku zaprezentowano też pierwsze Daily Electric, czyli napędzany silnikiem elektrycznym. Jego moc to 60 kW/81,5 KM oraz 230 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Zasięg? Podobno do 120 km przy pełnym obciążeniu!

W 2010 roku marka Iveco świętowała sprzedane 2 milionowego pojazdu z rodziny Daily.

W tej wersji stylistycznej Daily produkowano do 2011 roku, kiedy znowu przeprojektowano m.in. przód pojazdu.

W 2014 roku Iveco zaprezentowało ostatnią generację Daily.

Włoski dostawczak po raz drugi w historii otrzymał tytuł Van of the Year 2015 m.in. za pierwszą w tym segmencie aut 8-stopniową automatyczną przekładnię Hi-Matic.

Kolejny sukces tej generacji przyszedł pod koniec 2017 roku, kiedy jurorzy po raz kolejny nadali prestiżowy tytuł Van of the Year 2018 ekologicznej serii Daily Blue Power.

W skład rodziny Blue Power wchodzą 3 wersje Daily: napędzany silnikiem elektrycznym Electric, Daily z silnikiem 2.3, które spełnia już normy RDE 2020 oraz wersja z 8-stopniowym “automatem”, który zblokowano z 3-litrowym silnikiem na CNG.

Źródło zdjęć: Iveco

Komentarze