Reklama

Jak korzystnie kupić samochód dostawczy, obliczając jego całkowity koszt użytkowania (TCO vs koszt jednostkowy)?

Jak korzystnie kupić samochód dostawczy, obliczając jego całkowity koszt użytkowania (TCO vs koszt jednostkowy)?

O tym, że wiele firm nie jest w stanie świadczyć swoich usług bez odpowiedniej floty samochodowej, nie trzeba nikogo przekonywać. Firmowe auta stanowią dziś podstawowe narzędzie pracy, podobnie jak sprzęt komputerowy czy maszyny do produkcji. Podejmując decyzję o zakupie samochodu na firmę, warto dokładnie przeanalizować dostępne formy finansowania i wybrać tę, która w naszym przypadku okaże się najkorzystniejsza. Jednocześnie trzeba pamiętać, że sam koszt zakupu auta to nie wszystko. Sprawdź, jak korzystnie kupić samochód dostawczy, uwzględniając całkowity koszt jego użytkowania w przedsiębiorstwie.

Decydując się na zakup nowego samochodu dostawczego do firmy o przykładowej wartości 100 000 zł, możemy wybrać spośród kilku możliwości jego sfinansowania. Najpopularniejsze to oczywiście: zakup auta za gotówkę, leasing, kredyt lub wynajem długoterminowy z możliwością wykupu.

Kupując auto z firmowych środków, poniesiemy jednorazowy wysoki koszt, który w przypadku kredytu samochodowego lub leasingu rozłożyłyby się na określoną w umowie liczbę miesięcznych rat – oczywiście powiększonych o stosowne odsetki, prowizje, koszty ubezpieczenia kredytu oraz inne opłaty dodatkowe.

Reklama

Oprócz kosztów związanych z zakupem auta uzależnionych od sposobu finansowania należy uwzględnić także koszy wynikające z jego bieżącej eksploatacji. Składają się one na TCO (Total Cost od Ownership), czyli całkowity koszt eksploatacji pojazdu w firmie. Obciążenia te, to w szczególności:

  • koszty paliwa,
  • wydatki na zakup i zmianę opon,
  • koszty serwisu,
  • ubezpieczenie.

Opłaty paliwowe

Roczne koszty związane z tankowaniem służbowego samochodu w firmie uzależnione są od trzech podstawowych czynników: cena paliwa, jego spalanie na 100 km oraz dystans, jaki firmowe auto przemierza w ciągu 12 miesięcy. Przyjmując średnią cenę paliwa na poziomie 5 zł za litr oraz średnie spalanie na poziomie 10 l/100 km, łatwo możemy policzyć, że koszt przejechania 100 km to ok. 50 zł.

Przy założeniu, że autem rocznie przejedziemy 30 000 km, całkowity koszt tankowania wyniesie nas ok. 15 000 zł na rok. Wydatek ten da się obniżyć, korzystając z kart paliwowych z rabatem procentowym lub kwotowym.

Zmiana opon

Kolejnym kosztem eksploatacyjnym będzie zmiana opon. Mając na uwadze konieczność wymiany ogumienia dwa razy w roku (letnie i zimowe) oraz fakt, że średnio co 2 lata warto wymienić zużyte opony na nowe, powinniśmy liczyć się ze średnim kosztem w granicach 2000 zł rocznie (cena opon + koszty wymiany). Oczywiście, ostateczny koszt wymiany będzie uzależniony od wielkości, rodzaju oraz pozostałych parametrów opon do samochodu.

Ubezpieczenie

Kompletując firmową flotę, należy uwzględnić koszty związane z ubezpieczeniem auta. Poszczególne strategie ubezpieczeniowe pozwalają na zróżnicowane podejście do tej kwestii.

Koszty zależą oczywiście od wyboru ubezpieczyciela i proponowanych stawek oraz zniżek, ale także od tego, czy zdecydujemy się wyłącznie na obowiązkowe ubezpieczenie OC, czy będziemy chcieli wykupić także dodatkowe AC i NW. Na wysokość składki ubezpieczenia wpływają także parametry samego auta: rok produkcji, wartość, pojazdu, poziom zabezpieczeń i inne czynniki. Realnie, trzeba liczyć się z rocznym kosztem między 2000 a 4500 zł.

Koszty serwisowe

Koszty związane z bieżącymi naprawami i serwisem z pewnością oszacować byłoby najtrudniej. Możemy przyjąć, że auto z salonu w pierwszym okresie użytkowania będzie działać bezawaryjnie, a koszty ograniczą się do obowiązkowych przeglądów. Jednak awarii nigdy nie można wykluczyć, nawet w stosunkowo nowym samochodzie. Warto mieć to na uwadze, dokonując kalkulacji całkowitego kosztu użytkowania pojazdu w firmie.

W przypadku samochodów kupionych za gotówkę należy uwzględnić także wartość rezydualną, czyli wartość sprzedaży auta po określonym czasie użytkowania. Zwykle wartość nowego pojazdu najbardziej spada w pierwszym roku (średnio o 25%), natomiast w kolejnych latach mamy do czynienia ze spadkiem o około 10%.

Wartość rezydualną samochodu można zaliczyć do kosztów wirtualnych, jednak zawsze warto uwzględniać spadek wartości samochodu przy szacowaniu kosztów jego eksploatacji.

Artykuł sponsorowany

Podziel się: