Kary za przeładowanie busa we Francji – jak wygląda taryfikator?

Kary za przeładowanie busa we Francji – jak wygląda taryfikator?

Sprawdź ile wynosi maksymalny mandat za przekroczenie dopuszczalnej masy całkowitej we Francji i od czego zależy wysokość kary.

W ramach kolejnego poradnika o konsekwencjach jazdy przeciążonym busem zapraszam do Republiki Francuskiej a przy okazji przypomnę, jakimi pojazdami mogą kierować tam osoby posiadające prawo jazdy kategorii B oraz B+E.

W przypadku najpopularniejszej kategorii B pojazd nie może przekroczyć dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu wynoszącej 3500 kg oraz 4250 kg, kiedy mowa o zestawie składającym się z pojazdu oraz podpiętej przyczepki lekkiej (z DMC do 750 kg).

Reklama

Francuski kodeks drogowy dopuszcza ciągnięcie przyczepy innej niż lekka (powyżej 750 kg DMC), ale wtedy DMCZ nie może przekroczyć 3500 kg.

Jeżeli jednak przyczepa będzie mieć DMC większe niż 750 kg a zestaw przekroczy 3500 kg (DMCZ do 4250 kg), to potrzebny jest już kod 96 w prawie jazdy. W przypadku zestawu B+E naczepa lub przyczepa nie może mieć więcej niż 3500 kg DMC.

Francja: kary za przekroczenie DMC busa

W przypadku kontroli żandarmi za przekroczenie DMC do 5% nałożą grzywnę w wysokości 135 euro. Z kolei, jeżeli waga pojazdu lub zestawu będzie ważyć od 5 do 20% grzywna dalej wyniesie 135 euro, jednak służby wydadzą wtedy obowiązek rozładunku nadmiaru towaru i dopiero wtedy będzie możliwe kontynuowanie dalszej jazdy.

W przypadku, kiedy francuscy kontrolerzy stwierdzą przekroczenie o ponad 20% dopuszczalnej masy całkowitej kierowca „podpada” już pod wykroczenie klasy 5 a to wiąże się z grzywną w wysokości 1500 euro.

Do tego skonfiskowany zostanie dowód rejestracyjny busa a wobec kierowcy sporządzone zostanie wezwanie do sądu.

Źródło zdjęcia: Gendarmerie de l’Hérault

Podziel się: