Chińskie elektryczne furgony Maxus e-Deliver 3 w liczbie 25 sztuk rozpoczęły już pracę we flocie Poczty Polskiej w 16 miastach.
Wiem, że każdy temat tyczący się pojazdów elektrycznych budzi u części Czytelników dostawczakiem.pl niemal mdłości a nawet wręcz agresję. Zdarzało się nawet, że ktoś posądzał mnie, że promuję eLCV za kasę.
Zatem oznajmiam, że ten i podobne materiały o elektrycznych autach dostawczych, które pojawiają się na łamach dostawczakiem.pl nie są elementem płatnej promocji ani nie wynikają z mojej miłości do tychże „bateryjkowozów”.
Dlaczego zatem o nich piszę? Bo po to m.in. powstał mój blog, abym pisał o nowościach wchodzących na polski rynek. A że ostatnio w zasadzie niemal wszystkie newsy dotyczą pojazdów typu BEV (z ang. battery electric vehicle), to już na to wpływu nie mam. Jak Fiat Professional powróci do 3-litrówek od Iveco, to oczywiście jako pierwszy dam Wam o tym znać. Ale nie zapowiada się, że tak się stanie.
Zatem do rzeczy. Do floty pojazdów Poczty Polskiej trafiło ostatnio 25 egzemplarzy Maxusa e-Deliver 3 w wariancie krótkim. Kontrakt na wynajem obsługiwany jest przez firmę Arval na podstawie przetargu rozstrzygniętego w maju 2022 roku wygranego przez warszawskiego dealera marki Maxus w postaci MM Cars. Warto też wspomnieć, że Poczta Polska korzysta z rządowego programu „Mój elektryk”.
Umowa zawarta została na okres 36 miesięcy i obejmuje kompleksowy pakiet serwisowy, ubezpieczenie pojazdów wraz z sezonową wymianą opon.
A teraz kilka zdań o marce Maxus oraz samym modelu e-Deliver 3. Zatem Maxus to marka należąca do chińskiego SAIC Motor (z ang. Shanghai Automotive Industry Corporation), który jest największym producentem samochodów osobowych i dostawczych. W 2021 roku firma sprzedała tylko w Chinach 5,8 mln pojazdów. Na polskim rynku przedstawicielem marki Maxus jest RSA POLSKA sp. z o.o.
Model e-Deliver 3 z nadwoziem furgon dostępny jest w dwóch wariantach: krótkiej z ładownią o kubaturze 4,8 m3 oraz długiej z paką o pojemności 6,3 m3. W ofercie jest także podwozie do zabudowy.
W każdym wypadku źródłem energii jest bateria trakcyjna o pojemności 50,2 kWh i według danych dostępnych na stronie polskiego producenta pozwalać ma ona na przejechanie do 371 km w mieście oraz do 238 km w cyklu mieszanym (dane według procedury WLTP). Czas uzupełniania energii akumulatora prądem stałym (DC) w przedziale 5-80 procent trwać ma 45 minut, natomiast przy pomocy prądu zmiennego (AC) ładowarką o mocy 6,6 kW zająć powinno ponad 8 godzin.
Ładowność krótkiej wersji „blaszki” wynosi 905 kg i może ciągnąć przyczepę hamowaną z DMC do 1025 kg oraz bez hamulca do 750 kg.
W serii e-Delivery 3 posiada już manualną klimatyzację, tempomat oraz tylną kamerę cofania i airbag dla kierowcy oraz pasażera (kabina jest 2-miejscowa).
I na koniec zastanawiająca kwestia: według cennika ze strony internetowej importera bazowa wersja chińskiego vana ma 122 KM, natomiast w specyfikacji technicznej podawana jest moc 160 KM… :/
Cennik e-Deliver 3 uwzględniając dotację z programu „Mój elektryk” zaczyna się od 107 730 zł netto/132 508 brutto.
Źródło zdjęć: RSA POLSKA sp. z o.o.