Na IAA TRANSPORTATION 2024 chiński Maxus pokazał model eTERRON. Ten elektryczny pick-up z 3,5-tonowym uciągiem ma napęd 4×4 i 2 silniki.
Dotychczas oferowany w Polsce elektryczny pick-up Maxusa w postaci tylnonapędowego T90 EV nie stanowi większego zagrożenia dla spalinowych Fordów Rangerów czy Toyoty Hilux.
Teraz w Niemczech premierę miał najnowszy pick-up chińskiego koncernu. Maxus eTERRON posiada dwa silniki elektryczne na przedniej (170 KM) i tylnej osi (272 KM).
Akumulator trakcyjny o pojemności 102 kWh można ładować prądem DC z mocą do 115 kW a podładowanie w zakresie20-80% potrwać powinno 40 minut.
Litowo-żelazowo-fosforanowy akumulator wysokonapięciowy pozwala na przejechanie do 430 km (wg WLTP w cyklu mieszanym).
Co ciekawe, bateria Maxusa eTERRON 9 jest umieszczony w dziewięciokomorowej ramie ochronnej o kompaktowych rozmiarach i posiada 9-kanałowy system wentylacji, który pozwala utrzymać temperaturę akumulatora w optymalnym zakresie.
Dzięki temu nowoczesnemu układowi chłodzącemu baterię i połączeniu go ze skutecznym systemem odzyskiwania energii, uzyskano poprawę zasięgu w okresie zimowym o aż 18% (w procent w porównaniu do konwencjonalnych rozwiązań).
Rozbudowany układ zarządzania układem 4×4 i spory bagażnik
Łączna systemowa moc w postaci 442 KM przekazywana jest na obie osie (All-Terrain System) ma sześć wstępnie ustawionych trybów jazdy, w tym standardowy oraz dedykowany do jazdy po błocie czy piasku.
Do tego kierowca może indywidualnie skonfigurować działanie układu 4×4, aby dostosować pracę układu kierowniczego, moc silnika a nawet systemu kontroli stabilności czy siłę działania układu odzyskiwania energii a nawet wysokość pneumatycznego zawieszenia według własnych preferencji a możliwych jest… ponad 400 różnych kombinacji.
Nowy pick-up MAxusa ma 5,5 metra długości a jego ładowność wynosi 620 kg a poza tylną paką znajdziemy tutaj też bagażnik pod przednią pokrywą – mieści on 236 litrów i pozwala przewieźć tam przedmioty wrażliwe na działanie czynników atmosferycznych, czyli np. elektronarzędzia.
Warto też podkreślić, że Maxus eTERRON 9 posiada wielowahaczowe, pneumatyczne zawieszenie eTERRONa 9, które dostosowuje wysokość do prędkości jazdy.
Dzięki temu znacząco zredukowane zostały przechyły nadwozia na zakrętach a w zależności od ustawionej wysokości zawieszenia zmienia się także współczynnik oporu powietrza, a tym samym zasięg. Przykładowo w trybie Easy Load można wysokość klapy o 60 milimetrów, co ułatwia załadunek i rozładunek.
Maxus eTERRON 9 pojawić się w sprzedaży na europejskich rynkach już na początku 2025 roku. Dodatkowe informacje na temat nowego pickupa, w tym ceny i szczegóły dotyczące konkretnej daty wprowadzenia eTERRON 9 do sprzedaży na poszczególnych rynkach, będą ogłoszone wkrótce.
Źródło zdjęć: Maxus