Najpopularniejsze elektryczne dostawczaki w Polsce: styczeń-maj 2022

Najpopularniejsze elektryczne dostawczaki w Polsce: styczeń-maj 2022

Wliczając zatem tylko powyższe cztery powyższe modele (E-Ducato, eSprinter, eTGE, e-NV200) przez pierwsze pięć miesięcy w Polsce zarejestrowano 305 e-vanów, jednak w większości przypadków te pojazdy służyć będą (lub już służą) w dużych firmach z sektora KEP (przesyłki kurierskie i ekspresowe).

Polscy przedsiębiorcy nie rzucili się też na dotacje z programu “Mój elektryk”, gdzie maksymalna wartość wsparcia dla pojazdów z homologacją N1 wynosi do 70 000 zł (przy deklaracji przebiegu pojazdu ponad 20 000 km rocznie).

Reklama

Zobacz też: Elektryczne vany z dofinansowaniem do 70 000 zł od 22 XI 2021

Legalna jazda po buspasach i darmowe parkowanie w płatnych strefach? Na razie te argumenty nie robią ważenia na polskich przedsiębiorcach.

W przypadku dofinansowania dla przedsiębiorstw, stowarzyszeń, związków wyznaniowych, rolników czy instytutów do końca marca 2022 roku napłynęło tylko 37 wniosków dla pojazdów kategorii N1 na kwotę 1 820 103,76 zł.

Z kolei w tym samym czasie z dopłat do leasingu i leasingu konsumenckiego w ramach programu “Mój elektryk” dla lekkich pojazdów użytkowych do 3,5 tony dofinansowania objęły 172 aut na łączną kwotę 8 504 492,91 zł.

Prywatne firmy z dużą ostrożnością podchodzą do zastępowania swoich spalinowych vanów modelami zasilanymi bateriami i nawet zwiększenie dopuszczalnej masy całkowitej takich pojazdów do 4,25 tony nie przekonało przedsiębiorców.

Bo i ile wymaganie posiadania prawa jazdy kategorii B minimum 2 lata nie powinno być problemem, to na dostawczaki homologowane jako N2 (powyżej 3,5 tony do 12 ton DMC) dotacja już nie przysługuje. Do tego na takie pojazdy z 4,25 t DMC potrzeba już rejestrować ich przejazdy odcinkami płatnymi wchodzącymi w sieć e-TOLL a o zakazach wjazdu w większości ulic w centrach polskich miast za znak B18 (powyżej 3,5 tony) nie wspominając.

Zobacz też: Program “Mój elektryk” nie dla elektrycznych vanów z DMC 4250 kg

Do tego na około 2200 ogólnodostępnych stacji aż 71% stanowią ładowarki oferujące ładowanie prądem przemiennym AC z mocą mniejszą lub równą 22 kW, a to zdecydowanie za mało, jak na potrzeby vanów wyposażonych w większe zestawy akumulatorów.

Źródło zdjęć: Fiat

Podziel się:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

dziewiętnaście − jedenaście =