W 2016 roku swoje premiery będą mieć bliźniacze modele Citroëna, Peugeota i Toyoty. Ofensywę modelową przeprowadzi też Fiat współpracujący teraz z Renault.
Najnowsze modele aut dostawczych pojawią się w polskich salonach już w I połowie 2016 roku. Wśród nich będzie Citroën Spacetourer, Peugeot Traveller i Toyota ProAce II – wspólna konstrukcja koncernów PSA oraz Toyoty.
Nowe trojaczki z Sevelnord
Auto należy do średniej klasy pojazdów dostawczych i zaprezentowane ma być oficjalnie na marcowym salonie samochodowym w Genewie. Nowe modele są już produkowane we francuskiej fabryce Sevelnord i maja te same podzespoły, w tym jednostki napędowe oraz skrzynie biegów. Różnią je tylko detale stylistyczne, jak atrapy chłodnicy, czy przednie reflektory.
Następca Citroëna Jumpy, Peugeota Experta i Toyoty ProAce przeszedł już próby zderzeniowe w ośrodku Euro NSCAP, gdzie uzyskał bardzo dobry rezultat. W zdobyciu maksymalnego 5-gwiazdkowego wyniku pomogło standardowe wyposażenie, w tym przednie i boczne poduszki powietrzne dla kierowcy oraz pasażera, napinacze pasów, ale też system stabilizacji toru jazdy ESC.
Według Mirosława Sochackiego z Toyota Motor Poland, auto będzie dostępne w wielu konfiguracjach, w tym w odmianie osobowej, dostawczej, ale też jako podwozie do zabudowy.
Ofertę wzbogacą różne rozstawy osi i wysokości nadwozia. Gama jednostek napędowych składać się ma aż z 5 silników, a wśród nich będzie 2-litrowy turbodiesel, najprawdopodobniej konstrukcji PSA.
Zobacz też: What Van? Awards 2016 – najlepsze auta dostawcze w UK
Nowy model to owoc umowy podpisanej jeszcze w 2012 roku pomiędzy PSA Citroën Peugeot, a Toyotą. Dzięki niej japońska marka wprowadziła w 2013 roku do sprzedaży I generację modelu ProAce, która bazowała na podzespołach Citroëna Jumpy, Peugeota Experta oraz Fiata Scudo. Teraz z tej rodziny dostawczaków „wypadła” włoska marka, a współpraca PSA i Toyoty w kwestii produkcji użytkowego pojazdu trwać ma do 2020 roku. Co zatem z produkowanym dotychczas w Sovelnord Fiatem Scudo?
Cztery nowe modele Fiat Professional w 2016 roku?
Włosko-amerykański koncern zapowiada, że w przyszłym roku zaprezentuje kilka nowych modeli użytkowych. Jednym z pierwszych będzie Scudo IV bazujące na Renault Trafic X82. Oficjalna premiera planowana jest na marcowy salon samochodowy w Genewie.
Kolejną nowością będzie Fullback – średniej wielkości pick-up, który zaprezentowano oficjalnie pod koniec 2015 roku na Międzynarodowym Salonie Samochodowym w Dubaju.
Oczywiście tak naprawdę Fiat Fullback to nieco przestylizowane Mitsubishi L200, niemniej pojazd oferowany ma być w czterech wersjach nadwozia (z pojedynczą, przedłużoną i podwójną kabiną oraz jako podwozie do zabudowy). Za napęd odpowiadać ma turbodiesel 2.4 litra dostępny w dwóch wariantach mocy (150 KM lub 180 KM). Wysokoprężna konstrukcja współpracować może z 6-biegową manualną skrzynią lub 5-stopniowym automatem. Fiat Fullback pojawi się w salonach w maju 2016 roku.
Wiadomo już też, że Fiat podpisał w drugiej połowie 2014 roku umowę z Renault na produkcję nowych lekkich samochodów dostawczych. Będzie to następca obecnego na rynku już od niemal 11 lat modelu Qubo, który w wersji użytkowej nosi nazwę Fiorino. Auto powstanie na bazie Kangoo, a montaż odbywać się będzie we w tych samych francuskich zakładach w Maubeuge. Nowy model pojawić się ma w europejskiej sieci sprzedaży w drugim kwartale 2016 roku.
Zobacz też: Fabryka Renault w Batilly – rekordowy rok Mastera
Dacia Duster z homologacją N1?
W branżowych mediach krąży informacja, że od stycznia przyszłego roku należąca do Renault Dacia wypuści na krajowy rynek Dustera z ciężarową homologacją N1. Pozwala ona odliczyć firmie 100% podatku VAT od paliwa, części zamiennych i napraw. Takiego użytkowego SUV-a można kupić m.in. Niemczech, Austrii, Szwajcarii, czy Wielkiej Brytanii. Atutem tego pojazdu jest nie tylko dobra relacja ceny do jakości, ale również znakomite właściwości terenowe w przypadku wersji z napędem na wszystkie koła 4WD oraz turbodoładowanym silnikiem Diesla pod maską.
Zobacz też: Opel Corsa E Van – mały miejski dostawczak (wideo, zdjęcia)
Nie trzeba chyba nikogo przekonywać, że taki „wół roboczy” z wyższym prześwitem idealnie nadawać się będzie do pracy na budowach, czy przy usuwaniu awarii sieci energetycznych w ciężko dostępnych terenach.
Według angielskiej specyfikacji Dacia Duster Commercial, z turbodoładowaną jednostką 1.5 dCi o mocy 109 koni mechanicznych, oferuje 550-kilogramów ładowności.