Brytyjskie Ministerstwo Transportu ogłosiło, że od 24 grudnia 2022 wjazd busem czy ciężarówką do UK możliwy jest tylko z ładunkiem.
Według rozporządzenia Ministra Transportu Zjednoczonego Królestwa nr 1260/2022 “The Drivers’ Hours, Tachographs, International Road Haulage and Licensing of Operators (Amendment) Regulations 2022” z 26 listopada 2022 wynika, że od 24 grudnia 2022 wprowadzono ważną zmianę dla przewoźników z Unii Europejskiej.
Chodzi o zakaz wykonania 1 operacji przewozu kabotażowego po wjeździe bez ładunku do UK. Co ważne firmy transportowe z unijnych krajów dalej będą mogły wykonać 2 przewozy kabotażowe na terenie Wielkiej Brytanii w okresie 7 dni, po dostarczeniu ładunku w ruchu międzynarodowym.
Do tego wprowadzono zakaz wykonywania operacji transportu kombinowanego, czyli niektórych rodzajów transportu intermodalnego, w którym towary są przewożone w tej samej jednostce ładunkowej lub pojeździe przy użyciu dwóch, lub więcej rodzajów transportu na terenie UK przez przewoźników z krajów Wspólnoty.
Przewoźnicy z UE będą mogli wykonywać przewozy do i z Wielkiej Brytanii wyłącznie w całości tym samym pojazdem lub zespołem pojazdów.
Niedozwolone natomiast będzie odbieranie oraz dostarczanie pojazdami ciężarowymi naczep/przyczep do i z portów lub terminali kolejowych wykonując przewóz na terytorium Wielkiej Brytanii.
Ponadto nowe przepisy przewidują możliwość wykonywania przewozów między UK a krajami trzecimi przez przewoźników unijnych jedynie na podstawie zezwoleń EKMT a dotychczas dla tego rodzaju operacji transportowych wymagana była jedynie licencja wspólnotowa.
Wymóg ten dotyczy również przewozów z UK do Szwajcarii, Norwegii, Islandii i Liechtensteinu oraz w odwrotnym kierunku. Sprawa ta również nie była uregulowana w umowie handlowej pomiędzy Unią Europejską a Zjednoczonym Królestwem (TCA).
Z racji tego, że rząd Wielkiej Brytanii nie powiadomił państw członkowskich Unii Europejskiej z odpowiednim wyprzedzeniem ułatwiając na wcześniejsze poinformowanie i dostosowanie się do nowych wymagań polskie Ministerstwo Infrastruktury podejmie interwencję w tej sprawie u władz brytyjskich, co zapowiedział już minister Andrzej Adamczyk.
Źródło zdjęcia: Police Kent