Opel zaprezentował niedawno odświeżone Movano na rok 2024. Pod maską znajdziemy silniki z Ducato oraz nowe systemy asystujące kierowcy.
Ostatnie lata to dla Movano kilka zasadniczych zmian. Przez pierwsze II generacje największy z gamy LCV model Opla bazował na konstrukcjach Renault – najpierw od 1998 roku na typoszeregu X70, potem od 2010 roku na X62.
Produkcja bliźniaka Renault Master po przejęciu marki Opel przez Stellantis musiała zostać zakończona i w 2021 roku Movano zaczął być produkowany już na typoszeregu X250, z którego od 2006 roku korzysta m.in. Fiat Ducato, Citroen Jumper oraz Peugeot Boxer.
Teraz po 3 latach multimarkowy podmiot szykuje na 2024 rok wielką ofensywę w segmencie lekkich pojazdów użytkowych i powołał do tego nawet kolejny wspólny projekt o nazwie Stellantis Pro One. I jednym z elementów zaplanowanych na przyszły rok, jest rozpoczęcie sprzedaży zmodernizowanego Movano.
Nowoczesne systemu asystujące i duże wyświetlacze
Przestylizowany pas przedni z opcjonalnymi światłami FUll LED oraz grillem z logo Opel Blitz to tylko część wprowadzonych zmian dla Movano z roku modelowego 2024.
We wnętrzu znajdziemy przeprojektowaną deskę rozdzielczą oraz nowy system informacyjno-rozrywkowy z kolorowymi ekranami dotykowymi o przekątnej do 10 cali.
Zamiast nisko położonej dźwigni hamulca „ręcznego” po lewej stronie podstawy fotela kierowcy zastosowano elektryczny hamulec postojowy uruchamiany za pomocą przełącznika na zestawie wskaźników po lewej stronie kierownicy.
Ponadto na pokładzie nowego Movano znaleźć się można aż 22 systemów wspomagających kierowcę, w tym układ rozpoznawania znaków drogowych, systemu ostrzegania przed kolizją z automatycznym układem hamowania awaryjnego czy układ ostrzegania o innym pojeździe w martwym polu.
Kierowcy mogą też liczyć na system wykrywania zmęczenia, asystenta utrzymania pasa ruchu czy adaptacyjny tempomat z funkcją Stop & Go lub czujniki parkowania 360 stopni.
Wiadomo też, że nie zmieniły się wymiary ładowni i wersje furgon w wariancie L4H3 mają pojemność dochodzącą do 17 m3.
Opel Movano 2024: silniki 2184 ccm zastępują jednostki 2179 ccm
Od 2021 roku bazujący na platformie X250 Opel Movano wyposażany był w 4-cylindrowe turbodiesle (DW12) o pojemności 2179 ccm i mocach od 120 do 165 KM. Były to zatem te same wysokoprężne konstrukcje stosowane w Citroenie Jumperze i Peugeocie Boxerze. Tylko Fiat Ducato wyróżniał się innym zastosowanym turbodieslem o pojemności 2184 ccm.
Teraz od przyszłego roku wszystkie duże dostawczaki bazujące na X250 będą już napędzane przez silnik 2.2 stosowany w Ducato.
Oznacza to, że i także Opel Movano 2024 będzie dostępny z silnikami o mocach 120 KM, 140 KM oraz 180 KM, które będą występować albo z 6-biegowymi manualnymi skrzyniami, albo z 8-stopniowym „automatem”.
Jak utrzymuje Opel, najnowsze wcielenie Movano, także dzięki ulepszeniom w zakresie aerodynamiki nadwozia, ma spalać do 9% mniej paliwa w porównaniu z poprzednimi silnikami z rodziny DW12.
Gamę silnikową ma uzupełniać elektryczna wersja Movano, która zamiast dotychczasowego silnika o mocy 122 KM, będzie generować aż 270 KM a maksymalny moment obrotowy dostępny niemal cały czas dochodzi do 400 Nm (wcześniejsza wersja oferowała tylko 260 Nm).
Stosowane dotychczas baterie trakcyjne o pojemności 37 kWh oraz 70 kWh zastąpił akumulator o pojemności 110 kWh, który zapewnia zasięg do 420 km (zgodnie z cyklem WLTP). Do tego kierowca Movano Electric może korzystać z trzech trybów jazdy.
Tryb „Normal” ogranicza moc do 218KM, z kolei w „Eco” optymalizującym zasięg do dyspozycji ma być tylko 163 KM. Natomiast tryb „Power” oferuje już całe 270 KM. Ponadto kierowca może również ustawić cztery poziomy rekuperacji za pomocą łopatek umieszczonych za kierownicą.
Poza elektrycznymi Movano w 2024 roku pojawić się ma też Movano HYDROGEN i będzie przeznaczony dla tych, którzy chcą pokonywać długie dystanse oraz muszą szybko się tankować. Wodorowe Movano ma zapewniać do 400 km zasięgu (według WLTP) a wizyta na stacji tankowania wodorem ma trwać około 5 minut.
Źródło zdjęć: Opel