Reklama

Orurowanie do busów – na co zwrócić uwagę? Poradnik

Orurowanie do busów – na co zwrócić uwagę? Poradnik

Polska firma STEELER przygotowała dla Czytelników dostawczakiem.pl poradnik wyjaśniający na co zwrócić uwagę wybierając orurowanie do busów.

Orurowanie do busa instalowane jest najczęściej z dwóch powodów: poprawy wyglądu pojazdu oraz zwiększenia jego funkcjonalności. W tym drugim przypadku ma chronić przed uszkodzeniami karoserię.

Należy jednak wiedzieć, że każda tego typu ingerencja w wygląd zewnętrzny dostawczaka musi posiadać odpowiednią homologację, co dokładnie regulują przepisy prawa. Na co zwrócić uwagę przy montażu orurowania do busów?

Homologacja orurowań – dyrektywa 78/2009

Przykładowe orurowanie dla Mercedesa Sprintera III generacji (typoszereg 907/910). Na zdjęciu wersja orurowania przedniego bez poprzeczki.

Możliwości orurowania pojazdów reguluje rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 78/2009, które obejmuje wszystkie auta osobowe, ciężarowe i specjalne o masie całkowitej do 3,5 tony zarejestrowane po dacie jej uchwalenia.

Zgodnie z dyrektywą montaż orurowania jest legalny pod warunkiem posiadania odpowiedniej homologacji potwierdzającej spełnianie określonych wymagań stanowiących, że orurowanie:

– jest osobnym elementem samochodu, który wystaje poza obrys karoserii;

– ma na celu zabezpieczenie samochodu przed uszkodzeniami;

– nie obejmuje konstrukcji chroniącej reflektory, która waży mniej niż 0,5 kg;

– może być legalnie sprzedawane, jeżeli posiada homologację WE;

– musi przejść liczne testy, które pozwolą określić skutki wypadków uderzenia w głowy i nogi przy prędkości 40 km/h, a ich wynik nie może być gorszy niż 90% skuteczności w przypadku tego samego pojazdu bez orurowania;

– nie może przekraczać szerokości pojazdu, a w przypadku, gdy stanowi powyżej 75% szerokości auta końcowe krawędzie muszą być zwrócone w stronę powierzchni zewnętrznej;

– może ważyć maksymalnie 18 kg, ale jego masa nie może jednocześnie przekroczyć 1,2% maksymalnej masy pojazdu.

Jak wygląda proces opracowania orurowania zgodnego z wytycznymi z dyrektywy 78/2009?

Stworzenie legalnego orurowania pojazdu wymaga opracowania odpowiedniej konstrukcji oraz uzyskania dla niej homologacji.

Proces rozpoczyna się od zaprojektowania prototypu orurowania dla konkretnego modelu, który pozwoli dokonać pomiarów niezbędnych do uzyskania homologacji. Następnie należy stworzyć dokumentację, która będzie podstawą do przeprowadzenia testów homologacyjnych orurowań przednich.

Zobacz też: Test: Renault Master – kamper na bazie L2H2 (wideo, zdjęcia)

Testy odbywają się w akredytowanym laboratorium i są przeprowadzane w celu określenia poziomu bezpieczeństwa stosowania danego rodzaju orurowania.

Fiat Ducato z typoszeregu X290 – na zdjęciu orurowanie z blachą.

Wyniki testów przekazywane są do Dyrektora Transportowego Dozoru Technicznego, który wydaje właściwą homologację WE. Jej otrzymanie pozwala na wprowadzenie orurowania do legalnej sprzedaży na terenie całej Unii Europejskiej.

Jak można zauważyć proces stworzenia orurowań do konkretnego pojazdu oraz uzyskania dla niego homologacji jest złożony, a co za tym idzie kosztowny. Ma to bezpośrednie przełożenie na cenę tego typu produktów z homologacją, która jest wyższa od systemów orurowań nie posiadających certyfikatu WE.

Warto również wspomnieć o tym, że nielegalna jest również jakakolwiek modyfikacja orurowania z homologacją, ponieważ prowadzi to do jej utraty!

Negatywne skutki montażu orurowania bez homologacji

Mimo, iż handel orurowaniami bez homologacji jest w Europie nielegalny, to na rynku dostępne są produkty z podrobionymi dokumentami wskazującymi na homologację lub posiadanie certyfikatu TUV (nie jest on tożsamy z homologacją WE).

Czym może skutkować montaż orurowania bez homologacji? Pojazd posiadający orurowanie bez homologacji nie powinien przejść badania technicznego, w związku z czym nie powinien poruszać się po drogach publicznych. W przypadku policyjnej kontroli takiego auta funkcjonariusz ma obowiązek zatrzymania dowodu rejestracyjnego dostawczaka z orurowaniem bez odpowiedniego certyfikatu WE.

Zobacz też: Używany dostawczak – poradnik kupującego (zdjęcia)

Tak wygląda orurowanie przednie z poprzeczką na przykładzie Citroena Jumpera X290.

Jeszcze poważniejsze problemy mogą wystąpić w przypadku kolizji lub wypadku z udziałem pojazdu wyposażonego w orurowanie bez homologacji.

Wynika to z faktu, że ubezpieczyciel może odmówić wypłaty odszkodowania z polisy OC, co będzie skutkowało koniecznością pokrycia szkody z własnej kieszeni.

Gdy w wypadku ucierpi pieszy, bądź kierowca czy pasażer innego auta, właścicielowi busa z nielegalnym orurowaniem grożą zarzuty prokuratorskie, które mogą wiązać się z wypłatą poszkodowanemu odszkodowania do końca życia.

Orurowanie do busów – na zwrócić uwagę przy zakupie

Kupując orurowanie do samochodu osobowego czy dostawczego należy zwrócić uwagę na kilka kwestii, w tym na:

– właściwe oznakowanie orurowania – numer homologacyjny powinien być trwale umieszczony w dolnej partii orurowania;

– dołączone świadectwo homologacji WE – nr homologacyjny wygrawerowany na orurowaniu musi się pokrywać z numerem na świadectwie zawierającym również numer homologacji pojazdu tożsamy z dowodem rejestracyjnym;

– dołączenie czytelnej instrukcja montażu orurowania oraz elementów niezbędnych do jej wykonania;

– możliwość uzyskania od sprzedawcy dokumentów homologacyjnych do wglądu – przed zakupem celem weryfikacji dostarczanych z produktem dokumentów.

Warto mieć również świadomość, że nie istnieją uniwersalne orurowania, które pasowałyby do wszystkich pojazdów. Sprzedawca twierdzący inaczej jawnie wprowadza klienta w błąd.

STEELER – szeroka gama orurowań przednich do busów

Przykładowe orurowanie przednie z grillem marki STEELER zamontowane na Renault Master III (typoszereg X62 po faceliftingu w 2019 roku).

Firma STEELER to renomowany polski producent orurowań oferujący produkty z homologacją do samochodów osobowych i dostawczych.

Oferowane przez polskie przedsiębiorstwo konstrukcje są zgodne z wytycznymi dyrektywy 78/2009/EC, co oznacza, że ich montaż jest legalny, a waga nie przekracza 18 kg.

W zależności od rodzaju pojazdu orurowania tworzone są z odpowiednio dopasowanych materiałów. W przypadku busów stosuje się z reguły orurowania o średnicy 70 mm (główny pałąk) oraz 60 mm (poprzeczka). 

Firma STEELER tworzy różne warianty orurowań przednich do konkretnych aut, które wyróżniają się designem i zastosowaniem. Przykładowo przednie orurowanie do Renault Master dostępne jest w 4 wariantach:

  • z grillem;
  • z blachą;
  • z poprzeczką;
  • bez poprzeczki.

STEELER umożliwia również montaż dodatkowego oświetlenia, dzięki wykorzystaniu obejm do swoich orurowań.

Podkreślenie indywidualnego charakteru busa umożliwia również orurowanie do Fiata Ducato, które dostępne jest w 4 wariantach do wyboru i zostało wykonane z wysokiej jakości stali nierdzewnej, co sprawia, że jest odporne na korozję i oddziaływanie warunków atmosferycznych.

Zobacz też: Test: Ford Transit L5 – na międzynarodówkę (wideo, zdjęcia)

Podobnie najwyższą jakością wykonania charakteryzuje się orurowanie do Mercedesa Sprintera, które jest jednym z najczęściej sprzedawanych przez firmę STEELER modeli.

Decydując się na montaż orurowania do busa należy kupić model posiadający właściwą homologację (WE) oraz odpowiedni design pasujący do charakteru pojazdu.

Tego typu produkty znajdują się w asortymencie firmy STEELER, który obejmuje orurowania do wymienionych wyżej aut oraz wielu innych modeli. Należy do nich m.in.: Citroen Jumper, Ford Transit, Renault Trafic, Opel Vivaro i Movano, Iveco Daily, VW Crafter, VW T5, T6, T6.1, Toyota ProAce.

Partnerem materiału jest firma STEELER

Komentarze