Reklama
stats

Renault Master IV – silniki 2.0 dCi a elektryk z zasięgiem 410 km

Renault Master IV – silniki 2.0 dCi a elektryk z zasięgiem 410 km

Renault zaprezentowało dzisiaj IV generację modelu Master. Pod maską silniki 2.0 Blue dCi a elektryczna wersja ma mieć zasięg ponad 410 km.

We wtorek 21 listopada na targach transportowych Solutrans 2023 we francuskim Lyonie Renault zaprezentowało IV generację modelu Master.

To całkowicie premierowa konstrukcja, która otrzymała nie tylko całkiem nowe nadwozie oraz deskę rozdzielczą, ale też w gamie jednostek napędowych pojawił się 2-litrowy turbodiesel oraz wersja z napędem elektrycznym a także odmiana zasilana wodorem. Ale po kolei.

Reklama

Renault Master IV – silniki spalinowe oparte na rodzinie 2.0 Blue dCi

Już wiadomo, że 4-cylindrowe turbodiesle zastosowane w Masterze IV generacji bazują na konstrukcji M9R stosowanej w innych pojazdach marki Renault, w tym w modelu Traficu. Jest to jednak jednostka mocno przebudowana pod nowego Mastera, choć wykorzystuje blok wspomnianego M9R.

Wysokoprężne silniki 2.0 Blue dCi mają być dostępne w wariantach 105 KM, 130 KM, 150 KM oraz 170 KM a producent deklaruje, że udało się uzyskać redukcję spalania do nawet 1,5 litra mniej na każde 100 km w porównaniu do jednostek M9T znanych z dotychczasowego typoszeregu X62.

Z turbodieslami zblokowane mogą być 6-biegowe manualne przekładnie albo nowy 9-stopniowy „automat” EAG9.

Elektryczny Master IV będzie dostępny w dwóch wariantach mocy silnika (130 i 143 KM) oraz z dwoma zestawami baterii (40 kWh oraz 87 kWh).

Uzupełnieniem gamy napędów będzie także elektryczny Master z silnikiem o mocy 130 KM lub 143 KM – oba mają generować 300 Nm. Mniejszy akumulator trakcyjny ma mieć pojemność 40 kWh i zasięg do 180 km, natomiast większa bateria oferować ma już 87 kWh, co powinno pozwolić na przejechanie ponad 410 km (według cyklu WLTP).

Renault podaje, że bezemisyjny lokalnie (lubię ten zwrot i jest w zasadzie prawdziwy) Master w wariancie 4-tonowym DMC ma ładowność dochodzącą do 1645 kg a uciąg na haku to niezłe 2,5 tony.

Według deklaracji producenta elektryczny Master z baterią 87 kW ma utrzymywać zużycie energii na poziomie 21 kWh/100 km a dzięki szybkiej ładowarce DC (prąd stały) możliwe jest ładowanie z mocą 130 kW – w 30 minut można uzyskać 229 km zasięgu. Z kolei przy ładowarce 22 kW AC (prąd zmienny) podładowanie akumulatora trakcyjnego w zakresie od 10 do 100% trwać ma poniżej 4 godzin.

Nowy Master IV będzie także dostępny do zamówienia z napędem wodorowym, ale o wersji H2-Tech nic szerzej nie wspomniano w oficjalnym komunikacie.

Master 2024: nowe systemy bezpieczeństwa i komunikacji

Nawet 20 układów wspomagających kierowcę znajdzie się na pokładzie nowego Renault Master. Wsród nich klienci będą mogli liczyć m.in. na system automatycznego hamowania awaryjnego czy system wspomagający stabilność podczas holowania przyczepy. Master z rocznika modelowego 2024 otrzyma także adaptacyjny tempomat a nowatorski dynamiczny system kontroli hamowania zastosowany w nowym Masterze utrzymywać ma skuteczność hamowania i odpowiednie wyczucie pedału, niezależnie od ciężaru pojazdu.

Nowa generacja Masterki otrzymała w serii system multimedialny OpenR Link, który zawiera 10-calowy dotykowy wyświetlacz oraz przewodowe i bezprzewodowe możliwości parowania smartfona z Android Auto i Apple CarPlay.

W całkowicie nowym kokpicie Renault Master IV łączna ilość schowków i półek ma pojemność dochodzącą do 135 litrów. Warto zwrócić uwagę na zachowanie fizycznych pokręteł do obsługi nawiewów/klimatyzacji.

Co ciekawe, OpenR Link z czasem będzie się rozwijany przez programistów, którzy będą dodawać coraz to nowe funkcje a bezpłatne aktualizacje będą oferowane przez 5 lat. Mowa tutaj o zdalnych aktualizacjach, czyli bez konieczności pojawienia się w ASO Renault.

System OpenR Link ma też wbudowane funkcje Google a kierowcy będą mieli dostęp do nawigacji w Google Maps, aplikacji Google Play i sterowania głosem Asystenta Google zintegrowanego bezpośrednio z autem.

Wersje nadwoziowe i układy napędowe

Renault Master IV generacji występować ma w 7 podstawowych kolorach lakieru i 300 opcjonalnych odcieniach. Największy z gamy dostawczaków Renault model będzie też dostępny w 20 wariantach nadwozi i kubaturze ładowni od 11 do nawet 22 m3.

W przypadku wersji furgon francuska marka wspomina o szerszym o 40 mm otworze bocznych drzwi przesuwnych i o 100 mm dłuższej ładowni, co ma być rekordem w segmencie dużych LCV. Dodatkowo w ofercie ma być do wyboru 20 wariantów konwersji.

Szczególnie ciekawa jest informacja o tym, że nowy Master ma mieć niespotykaną dotąd zwrotność – średnica zawracania ma być o 1,5 metra mniejsza niż w przypadku tyoszeregu X62.

Ponadto klienci mogą wybierać z wariantów napędzanych na przednią oś (standard dla L2), natomiast w przypadku wersji L3 może to być albo FWD, albo RWD. Najdłuższa odmiana Masterki w postaci L4 dostępna będzie tylko z napędem na tylną oś.

Najnowsze wcielenie Renault Master pojawić się ma w salonach już wiosną 2024 roku a produkcja IV generacji odbywać się ma niezmiennie we francuskich zakładach Renault w Batilly.

Źródło zdjęć: Renault

Podziel się: