W oficjalnym komunikacie prasowym Fiat Professional chwali się, że Scudo to pierwszy Fiat produkowany w UK. Tylko, że to nie jest Fiat.
W przesłanej informacji prasowej przedstawiciele marki Fiat Professional twierdzą, że w brytyjskich zakładach w Luton, która jeszcze nie tak dawno należała do koncernu General Motors i wytwarzała Ople Vivaro na bazie Renault Trafic X82, będzie teraz produkowany także model Scudo.
Oczywiście mówimy tutaj o Scudo, które z włoską marką ma tyle wspólnego, że posiada odpowiedni logotyp na grillu i kierownicy.
Trzeba bowiem przypomnieć, że typoszereg K Zero to konstrukcja koncernu PSA, która została potem narzucona już przez koncern stworzony po fuzji Groupe PSA i Fiat Chrysler Automobiles. Zakład we francuskim Hordain produkuje poza Citroenem Jumpy/SpaceTourer oraz Peugeotem Expertem/Traveller następnego klona w postaci Toyoty PROACE/PROACE Verso.
Zatem stworzona przez Francuzów konstrukcja zadebiutowała kilka lat później jako Opel Vivaro a pasażerskie wersje otrzymały nazwę Zafira przynależną kiedyś własnej konstrukcji minivanom Opla.
Dopiero pod koniec października 2021 roku Fiat Professional poinformował, że rezygnuje z X82, czyli bliźniaka Renault Trafic III i będzie sprzedawać Scudo będące następnym klonem typoszeregu K Zero.
Dlatego budzi moją irytację zawarta w przesłanej notce prasowej informacja, że „jest to pierwszy przypadek, kiedy samochody marki Fiat będą produkowane w Wielkiej Brytanii”.
Przy okazji warto podkreślić, że Scudo nadal będzie produkowany również w zakładzie produkcyjnym w Hordain, gdzie produkowana jest jego elektryczna wersja e-Scudo przeznaczona na wszystkie rynki.
I na koniec taka ciekawostka: elektryczna wersja K0 w nomenklaturze koncernu Stellanstis otrzymała kod e-K0 i jest wytwarzana w Hordain od końca 2020 roku.
Źródło zdjęć: Fiat Professional