Opolscy inspektorzy ITD sprawdzili jednego dnia 33 busy. Sporo z nich było przeciążonych a łączne kary sięgnęły kwoty ponad 18 000 zł.
W poniedziałek 21 sierpnia inspektorzy WITD Opole przeprowadzili akcję ukierunkowaną na lekkie pojazdy użytkowe z dopuszczalną masą całkowitą do 3,5 tony.
W ramach prowadzonych działań poddano kontroli 33 takie pojazdy z czego w ponad 60% przypadków okazało się, że zważony bus był przeładowany.
Najcięższy z 20 przeciążonych dostawczaków ważył 5800 kg, z czego tylko na tylnej osi spoczywała masa 3700 kg, czyli więcej wynosić mógł maksymalny ciężar całego auta wraz z towarem i kierowcą.
Opolscy „Krokodyle” ukarali kierowców przeciążonych pojazdów mandatami karnymi w łącznej wysokości 18 200 zł a do tego zakazano im dalszej jazdy do czasu przeładowania nadwyżki towarów.
W trakcie poniedziałkowej akcji inspektorzy ITD zatrzymali 2 dowody rejestracyjne: w jedynym przypadku powodem były wycieki płynów eksploatacyjnych a w drugim „niezgodność danych w dowodzie rejestracyjny ze stanem faktycznym”.
Prawda jest jednak taka, że nawet zwiększenie od 1 stycznia 2022 roku wysokości mandatów z 500 zł do 3000 zł nie spowodowało większej zmiany na polskich drogach i 3,5-tonowe busy dalej jeżdżą znacznie przeładowane.
Z jednej strony przez kilkadziesiąt lat DMC stoi w miejscu a waga dostawczych pojazdów rośnie (m.in. obowiązkowe systemy bezpieczeństwa jak ABS czy poduszka powietrzna kierowcy i do tego katalizatory, DPF i SCR z AdBlue), lecz sama kara finansowa – jak widać na kolejnym przykładzie – nie zniechęca przedsiębiorców i kierowców do przestrzegania limitu 3,5 tony.
Źródło zdjęć: WITD Opole