Reklama

Strefy czystego transportu – za złamanie zakazu do 500 zł grzywny

Strefy czystego transportu – za złamanie zakazu do 500 zł grzywny

Niezależnie od wielkości każda gmina w Polsce będzie mogła wyznaczyć strefy czystego transportu. Złamanie zakazu to do 500 zł grzywny.

W czwartek 2 grudnia Sejm RP przyjął po prawkach senatorów nowelizację ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych.

Wśród interesujących zmian, które niebawem zaczną obowiązywać będzie m.in. możliwość tworzenia przez każdą gminę – niezależnie od ilości mieszkańców – stref czystego transportu.

Reklama

Zobacz też: Mercedes eVito z baterią 60 kWh i zasięgiem dochodzącym do 314 km

Przykładowo miasto będzie mogło zakazać wjazdu do wybranej dzielnicy czy w obrębie zabytkowego centrum pojazdom spełniającym zbyt wysokie normy spalin według klasyfikacji Euro lub napędzanych konkretnym paliwem (chodzi głównie o olej napędowy).

Przykładowo uchwałą rady miasta czy gminy wprowadzona zostanie strefa czystego transportu, gdzie będą do niej miały wstęp pojazdy spełniające np. normy Euro 4 dla silników Diesla oraz Euro 5 dla tych z zapłonem iskrowym.

Ministerstwo Klimatu i Środowiska ma opracować wzory naklejek, które będą umieszczane na pojazdach.

Chodzi o to, aby Straże Miejskie lub Gminne czy kontrolerzy weryfikujący bilety w strefach płatnych mogli weryfikować czy dany samochód mógł wjechać do takiej strefy czystego transportu.

A jeżeli nie powinien z racji zbyt niskiej normy Euro to – według ustawy – maksymalny mandat, który zasili kasę gminy ma sięgnąć aż do 500 złotych.

Do tego w ustawie z dnia 2 grudnia 2021 określono maksymalne stawki za wjazd do takiej strefy, jeżeli nasz pojazd nie spełnia norm. Za jedną godzinę przy jednorazowej płatności jest to do 2,50 zł oraz nie więcej niż 500 zł w przypadku opłaty abonamentowej za jeden miesiąc.

Zobacz też: Krakowski Kazimierz – pierwsza polska strefa czystego transportu

Przy okazji warto dodać, że dzisiaj, czyli w środę 8 grudnia prezydent podpisał wspomnianą ustawę, w ramach której elektryczne pojazdy dostawcze mogą mieć zwiększone do 4250 kg DMC, ale kierowcy takich vanów muszą mieć co najmniej 2 lata prawo jazdy kategorii B.

Źródło zdjęcia: dostawczakiem.pl

Podziel się: