Inteligentne tachografy dla busów z DMC powyżej 2500 kg od połowy 2026 roku to jedno z ostatnich ustaleń w ramach tzw. pakietu mobilności.
W czwartek 12 grudnia po całonocnych obradach przedstawiciele Rady Unii Europejskiej, Parlamentu Europejskiego i Komisji Europejskiej uzgodnili główne ramy rozwiązań znanych jako tzw. pakiet mobilności.
Tacho w busach od 2026 roku
Wśród ustaleń dotyczących międzynarodowego transportu rzeczy wykonywanego lekkimi samochodami użytkowymi zadecydowano, że busy z DMC od 2,5 tony powinny być wyposażone w inteligentne tachografy.
Inteligentne tachografy pozwalają na zdalne pozycjonowanie satelitarne pojazdu, komunikację krótkiego zasięgu dla egzekwujących prawo służb kontrolnych.
Takie rozwiązanie umożliwi to np. automatyczne rejestrowanie lokalizacji początkowej oraz końcowej trasy, a także umożliwi zdalny dostęp do niektórych danych tachografu za pośrednictwem bezprzewodowej transmisji danych dla organów kontrolnych typu ITD czy BAG.
Co ważne, unijni negocjatorzy dają przewoźnikom czas na wprowadzenie tacho to „międzynarodówek” do połowy 2026 roku.
Zobacz też: Tachograf w busie – sposób na przemęczonych kierowców?
Oznacza to tyle, że kierowcy busów z DMC od 2,5 tony do 3,5 tony będą musieli stosować się do przepisów rozporządzenia 561/2006, który bardzo precyzyjnie określa maksymalny dzienny czy tygodniowy czas jazdy kierowcy.
Do tego dochodzą obowiązkowe dobowe, czy tygodniowe przerwy m.in z możliwością ich dzielenia (np. zasada 3+9=11 godzin dziennego dzielonego czasu odpoczynku kierowcy).
Przewoźnicy z licencją
Ponadto wprowadzone mają być zezwolenia na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego wraz z kryteriami dla przedsiębiorców wykonujących przewozy samochodami z dopuszczalną masą całkowitą od 2,5 do 3,5 tony.
Czas wdrożenie nowych zasad pakietu mobilności potrwać ma 18 miesięcy od wejścia w życie i publikacji, ale w przypadku licencji dla przewoźników wykonujących przewozy busami z DMC powyżej 2,5 tony przedłużono ten okres do 21 miesięcy.
W ramach pakietu mobilności pozostawiono m.in. możliwość wykonywania w danym państwie 3 operacji kabotażowych w ciągu 7 dni, lecz wprowadzono dodatkowo 4-dniowy okres cooling off (przerwa, dosłownie ochłonięcie) dla przewozów kabotażowych w danym państwie. Do tego pojazd ma mieć obowiązek powrotu do bazy co 8 tygodni.
Podkreślić trzeba jednak, że te ustalenia muszą jeszcze zostać przyjęte przez Parlament Europejski, Radę UE oraz poszczególne państwa członkowskie, co może potrwać do wiosny 2020 roku roku.
Polscy europarlamentarzyści już zapowiedzieli, że będą zgłaszać poprawki do tego dokumentu.