Zabezpieczenie finansowe, licencja i tachograf na busy powyżej 2500 kg DMC przegłosowane! Parlament Europejski zadecydował o tzw. pakiecie mobilności.
W środę 8 lipca 2020 roku Parlament Europejski rozpoczął głosowanie nad nowymi przepisami dotyczącymi transportu międzynarodowego wprowadzając zmiany w m.in. rozporządzaniu 561/2006, 1071/2009 oraz 1072/2009.
Licencja i zabezpieczenie finansowe dla przewoźników transportu lekkiego
W przypadku przewoźników dotychczas wykonujących międzynarodowy transport rzeczy pojazdami do 3,5 tony będą musieli uzyskać zezwolenie na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego i licencję wspólnotową.
Licencja dotyczyć będzie wykonywania transportu międzynarodowego pojazdami dostawczymi z dopuszczalną masą całkowitą przekraczającą 2,5 tony. Warto jednak zaznaczyć, że w przypadku przewozów krajowych obowiązek uzyskania zezwolenia w dalszym ciągu dotyczy pojazdów lub zespołów pojazdów powyżej 3,5 tony DMC.
Zobacz też: Tachografy dla busów z DMC powyżej 2500 kg od połowy 2026 roku
W przypadku międzynarodowego transportu towarów samochodami z DMC powyżej 2,5 tony przewoźnicy będą także zobligowani do przedstawienia zabezpieczenia finansowego – dla pierwszego dostawczaka będzie to 1800 euro, a dla każdego kolejnego we flocie po 900 euro.
Europejskie przepisy wprowadzające do lekkiego transportu powyżej 2,5 tony licencję wraz z zabezpieczeniem mają wejść w życie 21 miesięcy po opublikowaniu przez Parlament Europejski rozporządzenia, co oznacza, że wejść powinien w życie 21 maja 2022 roku.
Inteligentne tachografy dla busów od 1 lipca 2026 roku
Od dnia 1 lipca 2026 roku przewoźnicy wykonujący międzynarodowy przewóz ładunków będą musieli wyposażyć pojazdy z DMC powyżej 2,5 tony w inteligentne tachografy II generacji, które automatycznie będą odznaczać w systemie m.in. przekraczanie granic.
Obsługa tacho, wraz przestrzeganiem czasów pracy kierowcy to tak naprawdę rozszerzenie przepisów rozporządzenia 561/2006, które dotychczas dotyczyły ciężarówek i zestawów powyżej 3,5 tony.
Zobacz też: Zabudowy i kabiny JEGGER – opinie Czytelników dostawczakiem.pl
Oznacza to, że np. w trakcie wykonywania kabotażu busami z DMC powyżej 2,5 tony DMC (według nowych przepisów pakietu mobilności) kierowca po wykonaniu maksymalnie 3 kabotaży w tygodniu będzie musiał odczekać kolejne 4 dni, aby wykonać kolejny tego typu „przerzut” tym samym pojazdem na terenie danego państwa unijnego.
Więcej aktualnych informacji na temat licencji dla transportu poniżej 3,5 t DMC znajdziecie w tym artykule – >PRZEJDŹ<
PS: O szczegółowych wytycznych w sprawie licencji oraz tachografów dla busów, będę pisał w kolejnych artykułach.