Reklama
Ford MegaPromocja

Licencja i tachograf na busy powyżej 2500 kg DMC przegłosowane!

Licencja i tachograf na busy powyżej 2500 kg DMC przegłosowane!

Zabezpieczenie finansowe, licencja i tachograf na busy powyżej 2500 kg DMC przegłosowane! Parlament Europejski zadecydował o tzw. pakiecie mobilności.

W środę 8 lipca 2020 roku Parlament Europejski rozpoczął głosowanie nad nowymi przepisami dotyczącymi transportu międzynarodowego wprowadzając zmiany w m.in. rozporządzaniu 561/2006, 1071/2009 oraz 1072/2009.

Licencja i zabezpieczenie finansowe dla przewoźników transportu lekkiego

W przypadku przewoźników dotychczas wykonujących międzynarodowy transport rzeczy pojazdami do 3,5 tony będą musieli uzyskać licencję na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego.

Zezwolenie dotyczyć będzie wykonywania transportu pojazdami dostawczymi z dopuszczalną masą całkowitą przekraczającą 2,5 tony. Warto jednak zaznaczyć, że w przypadku przewozów krajowych dalej obowiązek uzyskania zezwolenia dotyczy pojazdów lub zespołów pojazdów powyżej 3,5 tony DMC.

Zobacz też: Tachografy dla busów z DMC powyżej 2500 kg od połowy 2026 roku

W ciągu 21 miesięcy od opublikowania zmian w unijnym prawie przewoźnicy wykorzystujący pojazdy powyżej 2,5 tony w transporcie międzynarodowym rzeczy będą musieli posiadać licencję.

W przypadku międzynarodowego transportu towarów samochodami z DMC powyżej 2,5 tony przewoźnicy będą także zobligowani do przedstawienia zabezpieczenia finansowego – dla pierwszego dostawczaka będzie to 1800 euro, a dla każdego kolejnego we flocie po 900 euro.

Europejskie przepisy wprowadzające do lekkiego transportu powyżej 2,5 tony licencję wraz z zabezpieczeniem wejść mają w życie 21 miesięcy po opublikowaniu przez Parlament Europejski rozporządzenia, co oznacza, że wejść powinien w życie w okolicach kwietnia 2022 roku.

 Inteligentne tachografy dla busów od 1 lipca 2026 roku

Od dnia 1 lipca 2026 roku przewoźnicy wykonujący międzynarodowy przewóz ładunków będą musieli wyposażyć pojazdy z DMC powyżej 2,5 tony w inteligentne tachografy II generacji, które automatycznie będą odznaczać w systemie m.in. przekraczanie granic.

Obsługa tacho, wraz przestrzeganiem czasów pracy kierowcy to tak naprawdę rozszerzenie przepisów rozporządzenia 561/2006, które dotychczas dotyczyły ciężarówek i zestawów powyżej 3,5 tony.

Zobacz też: Zabudowy i kabiny JEGGER – opinie Czytelników dostawczakiem.pl

Oznacza to, że np. w trakcie wykonywania kabotażu busami z DMC powyżej 2,5 tony DMC (według nowych przepisów pakietu mobilności) kierowca po wykonaniu maksymalnie 3 kabotaży w tygodniu będzie musiał odczekać kolejne 4 dni, aby wykonać kolejny tego typu “przerzut” tym samym pojazdem na terenie danego państwa unijnego.

PS: O szczegółowych wytycznych w sprawie licencji oraz tachografów dla busów, będę pisał w kolejnych artykułach.

Komentarze