Do końca 2024 roku przewoźnicy wykonujące transport międzynarodowy po krajach UE muszą wymienić tachografy na te inteligentne 2. generacji.
Firmy transportowe wykorzystujące swoje pojazdy do międzynarodowych przewozów drogowych po krajach Unii Europejskiej są zobowiązane do wymiany starszych modeli tachografów na nowe urządzenia z grupy tzw. Smart 2.
Chodzi o inteligentne tachografy 2. generacji, które posiadają nowe funkcjonalności i umożliwiają służbom kontrolnym zdalne pobieranie danych z urządzenia technologią DSRC.
Warto jednak podkreślić, że w przypadku wykonywania transportu krajowego lub międzynarodowego bez przekraczania granic Wspólnoty (przykładowo Polska-Białoruś czy Polska-Ukraina) unijni przewoźnicy nie są zobligowani do wymiany dotychczas używanych w ciężarówkach, busach czy autobusach tachografów starszych generacji.
Nowe inteligentne tachografy 2. generacji należy wymienić do 31 grudnia 2024 roku a za brak spełnienia tego obowiązku Inspekcja Transportu Drogowego będzie musiała wszcząć postępowanie administracyjne zagrożone karą finansową w wysokości 10 000 zł dla firmy i 2000 zł dla osoby zarządzającej transportem w przedsiębiorstwie.
Jednocześnie warto już teraz zainteresować wymianą urządzeń rejestrujących czas pracy kierowcy, bo sam proces jest dosyć czasochłonny i mogą pojawić się też problemy z dostępnością podzespołów koniecznych do przeprowadzenia takiej kompletnej wymiany tacho.
Przy okazji warto pamiętać, że od 1 lipca 2026 roku wszystkie pojazdy mające od 2,5 do 3,5 tony DMC/DMCZ, które będą wykonywać międzynarodowy zarobkowy transport drogowy rzeczy, będą musiały być wyposażone w urządzenia rejestrujące czas pracy kierowcy.
Źródło zdjęcia: Jakub