Wymiana tachografów: przewoźnicy nie będą karani do 28 lutego 2025

Wymiana tachografów: przewoźnicy nie będą karani do 28 lutego 2025

Presja przewoźników, organizacji branżowych i m.in. polskiego rządu spowodowała, że unijni komisarze Wymiana tachografów: nie będzie kar do 28 lutego 2025 roku

Ministerstwo Infrastruktury potwierdza, że dzięki m.in. wysiłkom polskiej administracji rządowej Komisja Europejska zadecydowała o wprowadzeniu 2-miesięcznego okresu, podczas którego kierowcy i przewoźnicy drogowi wykonujący międzynarodowe przewozy drogowe na terytorium krajów Unii Europejskiej nie będą karani za brak instalacji tachografu inteligentnego wersji drugiej w pojazdach przekraczających 3,5 tony DMC/DMCZ.

Warto bowiem pamiętać, że do końca grudnia tego roku zakończyć się miał przewidziany przez Pakiet mobilności pierwszy etap wymiany tachografów na inteligentne tachografy II generacji (G2V2).

Wczoraj GITD podał informację o tym, że Komisja Europejska uzgodniła z państwami członkowskimi Wspólnoty, że od 1 stycznia do 28 lutego 2025 przewidziany będzie tzw. okres przejściowy. Jak informuje GITD na swej stronie internetowej, właściwe służby kontrolne w tym okresie mają ograniczyć się do edukowania kierowców o obowiązku wymiany tachografów na najnowsze urządzenia rejestrujące.

– Cieszę się, że inicjatywa Polski dotycząca niekarania kierowców i przewoźników drogowych za brak wymiany tachografu spotkała się ze zrozumieniem Komisji Europejskiej. Chociaż wnioskowaliśmy o znacznie dłuższy okres łagodnego podejścia służb kontrolnych w tym zakresie, to nawet dodatkowy dwumiesięczny okres przejściowy da szansę na dostosowanie się do nowych wymagań tym przewoźnikom, którzy jeszcze tego nie zrobili. Takie rozwiązanie jest szczególnie ważne dla polskiej branży transportowej, która dysponuje największą flotą pojazdów w Europie – wyjaśnia wiceminister Stanisław Bukowiec cytowany w komunikacie GITD.

Warto jednak pamiętać, że w przypadku kontroli od 1 marca 2025 roku inspektor ITD za stosowanie w transporcie międzynarodowym tachografy na tarczki oraz cyfrowe pierwszej generacji będzie musiał wszcząć postępowanie administracyjne zagrożone karą 10 000 zł dla przewoźnika oraz 2000 zł dla osoby zarządzającej transportem w przedsiębiorstwie.

Źródło zdjęć: dostawczakiem.pl, GITD

Podziel się:
2

Odpowiedzi

Napisz tu swoją opinię

  1. Konrad

    Czy kierowcy ze wschodu też muszą wymieniać tahografy, żeby relizować transport po EU?

    1. dostawczakiem.pl

      Oczywiście! Przepisy obowiązują wszystkich wykonujących transport na unijnych drogach.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

szesnaście + cztery =