Reklama

Transport międzynarodowy bez tachografu – 12 000 zł kary

Transport międzynarodowy bez tachografu – 12 000 zł kary

Na A2 ITD zatrzymała do kontroli zestaw na B+E, który wykonywany był transport międzynarodowy bez tachografu. Kara sięgnęła 12 000 zł.

We wtorek 11 kwietnia inspektorzy wielkopolskiej Inspekcji Transportu Drogowego prowadzili działania na autostradzie A2 przy Punkcie Poboru Opłat w Lądku.

Wśród zatrzymanych pojazdów, był zestaw na kategorię B+E składający się z Mercedesa Sprintera oraz podpiętej go niego lawety.

Reklama

Pomimo tego, ze zestaw pojazdów posiadał DMCZ na poziomie 6200 kg, w Sprinterze nie zamontowano urządzenie rejestrujące aktywności i odpoczynek kierowcy.

Doką kierował obywatel Litwy, który przewoził wannę z hydromasażem ze swojego kraju do Niemiec.

„Krokodyle” z oddziału w Ostrowie Wielkopolskim uzyskali od mężczyzny dokumenty potwierdzające uprawnienia do wykonywania międzynarodowego zarobkowego przewozu drogowego rzeczy, jednak pomimo tego, że dopuszczalna masa całkowita zestawu przekraczała 3,5 tony, w „906-tce” nie znaleziono w kabinie zamontowanego tachografu.

Ostatecznie za brak cyfrowego tacho inspektorzy wyznaczyli kaucję na przewoźnika i zarządzającego w wysokości 12 000 zł a z powodu brak opłacenia kaucji zestaw nie mógł kontynuować transportu na rozładunek i ostatecznie skierowano go na parking strzeżony.

Tachografy dla busów od 1 lipca 2026

I teraz przypominajka: od 1 lipca 2026 roku pojazdy (lub zespoły pojazdów) wykonujące międzynarodowy zarobkowy transport drogowy posiadające od 2,5 do 3,5 tony DMC będą obowiązkowo musiały posiadać tachografy. Co istotne, będą to już tzw. inteligentne tachografy 4.0, których kontrola może się odbywać zdalnie bez zatrzymywania pojazdu.

Pozwala na to technologia DSRC (z ang. Dedicated Short-Range Communication) a pobrane w formie fal radiowych w paśmie 5.9 GH dane z tacho umożliwiają np. na wykrycie pojazdu jadącego bez zalogowanej karty kierowcy lub wskazują też próbę manipulacji odczytami.

Polskie ITD już posiada na stanie takie anteny DSRC i pierwsze kontrole z ich zastosowaniem są za nami, o czym pisałem w powyższym artykule.

Źródło zdjęć: WITD Poznań

Podziel się:
1

Odpowiedzi

Napisz tu swoją opinię

  1. Michał

    Mam zwykłego blaszaka jak zapne lawetę żeby sobie przywieźć osobówkę, muszę mieć tachograf po Polsce ? , blaszak jest na firmę

Komentarze zamknięte.