Reklama

Układ chłodzący silnika na zimę. Jak go przygotować i w jakie płyny chłodnicze warto zainwestować?

Układ chłodzący silnika na zimę. Jak go przygotować i w jakie płyny chłodnicze warto zainwestować?

Właściwa temperatura jednostki napędowej to kluczowa kwestia nie tylko w okresie wiosenno-letnim, ale również, a może i przede wszystkim, podczas chłodniejszych dni zimowych. Dla układu chłodzenia najgroźniejsze są właśnie mrozy. Doradzamy, w jaki sposób zabezpieczyć układ chłodzenia silnika, aby przetrwał on zimę bez uszczerbku, a także podpowiadamy, w jakie płyny chłodnicze warto inwestować w tym czasie.

Układ chłodzenia a odpowiednia temperatura silnika

Samochodowa jednostka napędowa wymaga odpowiedniej temperatury do prawidłowej i efektywnej pracy podczas jazdy. Temperatura nie może być ani zbyt wysoka, ani też za niska. Za utrzymanie właściwego balansu temperaturowego silnika odpowiada układ chłodzenia. Jednak nie mógłby tego dokonać bez płynu chłodzącego.

Układ chłodzenia jednostki napędowej to niezwykle ważny system samochodowy, od którego w zasadzie zależy być albo nie być całego układu napędowego. W jego przypadku eliminowanie usterek oraz zapewnienie niezachwianej ciągłości pracy układu chłodzenia wymaga odpowiedniej dbałości, systematyczności serwisowania, a także zastosowania odpowiednich środków. Wszelkie zaniedbania w tym zakresie pociągają za sobą poważne konsekwencje, łącznie z bardzo kosztownymi naprawami. Aby odpowiednio zadbać o prawidłowe chłodzenie silnika w samochodzie, należy zacząć od właściwego płynu chłodniczego.

Jak przygotować układ chłodzenia do okresu zimowego?

Poza olejem silnikowym i przekładniowym należy przede wszystkim zadbać o płyn chłodniczy. Pierwszym krokiem jest sprawdzenie jego poziomu i ewentualne uzupełnienie braków, pamiętając przy tym o dokładnym przepłukaniu układu, wykorzystując w tym celu wysokiej jakości płukanki do układu chłodzenia. Trzeba pamiętać, że zabieg ten powinien być wykonywany wyłącznie przy wyłączonym, zimnym silniku.

Płyn przeznaczony do chłodnic, jak każdy inny produkt eksploatacyjny, ma swój okres przydatności do użycia określony w latach lub kilometrach przebiegu. Zazwyczaj wymiana chłodziwa powinna mieć miejsce co 3 do 5 lat. Wszystko jednak zależy od rodzaju zastosowanego płynu. Niedopuszczalne jest, aby po 4 – 5 latach użytkowania samochodu nadal korzystać z tego samego chłodziwa, nie dokonując jego wymiany!

Dolewanie wody do płynu chłodzącego – fakt czy mit?

Wokół płynu chłodzącego narosło wiele mitów i nieprawdziwych informacji, które wielu kierowców uznaje za pewnik. Jednym z nich jest zastosowanie wody oraz koncentratów w chłodziwie.

Ani dodawanie wody, ani koncentratu do układu chłodniczego nie jest idealnym rozwiązaniem. Podczas przygotowywania silnika do pierwszych przymrozków w okresie jesiennym i zimowym dolewanie wody może mieć w pewnym stopniu racjonalne wytłumaczenie, jednak tylko pod warunkiem, że jej dodana ilość nie obniży temperatury wrzenia.

Co się dzieje w momencie dolania do płynu chłodniczego wody? Przez różnicę w temperaturze wrzenia (woda wrze w 100 stopniach Celsjusza, a płyny na bazie glikolu w temp. powyżej 107 stopni Celsjusza) istnieje spore ryzyko przegrzania jednostki napędowej, w efekcie czego, w najgorszym wypadku, może dojść do deformacji głowicy silnika.

Jeśli użyjemy zwykłej wody z kranu, zamiast mniejszego zła w postaci wody destylowanej, w układzie chłodzenia wytrąci się tzw. kamień kotłowy, czyli osad, który doprowadzi do szybkiej korozji metalowych elementów układu. Jeżeli już konieczna jest dolewka wody, lepiej jest sięgnąć po wodę destylowaną, której problem kamienia kotłowego nie dotyczy.

I najważniejsze…

Użycie zimą zwykłej wody do płynu chłodzącego może doprowadzić, przy ujemnych temperaturach, do jego zamarznięcia. Lód, który będzie zalegał w układzie zmniejszy jego przepustowość i w efekcie doprowadzi do przegrzania jednostki napędowej.

Jaki płyn chłodniczy do samochodu na zimę?

Zanim kupimy konkretny płyn chłodniczy, warto najpierw przyjrzeć się temperaturze powietrza, jaka panuje w danym okresie. Płyn przeznaczony do pracy okresie letnim może nieprawidłowo reagować na chłód podczas jazdy samochodem w okresie zimowym, co w konsekwencji może nawet doprowadzić do poważnego uszkodzenia bloku silnika. Prawidłowy dobór, eksploatacja oraz terminowa wymiana płynu chroni kierowcę przed kosztownymi naprawami, które przy samej tylko wymianie układu chłodniczego mogą sięgać kwoty nawet 1 500 złotych!

Producenci oferują obecnie wiele różnorodnych opcji, dzięki czemu z łatwością dobierzemy preparat do naszego samochodu. Dodatków, w które wzbogacane są płyny i koncentraty, jest wiele. Myśląc długofalowo, nie warto oszczędzać w tym względzie.

Wybierając płyn chłodzący, powinien on zawierać inhibitory utleniania. Chronią one płyn przed nadmiernym utlenianiem w środowisku wysokich temperatur, zapobiegając w ten sposób rdzewieniu części metalowych układu. Płyn chłodzący nie może się również pienić. Aby zapobiec zjawiskom korozji, wysokiej jakości płyn powinien zawierać bogate pakiety dodatków przeciwwapiennych.

Dla rdzy, zima jest okresem żniw. Płyn chłodniczy jest mieszanką glikolu z wodą, która sama w sobie powoduje korodowanie silnika. Konieczne jest zatem stosowanie płynów, które posiadają w sobie tzw. inhibitory korozji https://www.iparts.pl/czesc/plyn-do-chlodnicy-iparts-plyn5g12plus,1-ipartsbrand-plyn5g12plus-2750864.html.

Kolejnym zagadnieniem związanym z układem chłodzenia jest zjawisko kawitacji. Polega ono na zapadaniu się pęcherzyków gazu przy ściankach układu chłodzenia, co może powodować wyrywanie cząsteczek metalu. Z tego też względu płyn chłodniczy powinien posiadać w swoim składzie substancje, które przeciwdziałają temu zjawisku Jednym z rekomendowanych przez ekspertów produktów tego typu jest niebieski płyn chłodniczy G11 https://www.iparts.pl/czesc/plyn-do-chlodnicy-iparts-plyn5g11,1-ipartsbrand-plyn5g11-2750863.html, który z łatwością wytrzymuje temperaturę do -35°C i zawiera w swoim składzie glikol monoetylenowy.

Artykuł sponsorowany

Podziel się:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

5 × trzy =