Sprowadzamy do Polski coraz więcej używanych LCV. W kwietniu 2024 import lekkich pojazdów użytkowych wzrósł o ponad 45 procent rok do roku.
Jak informuje Instytut Badania Rynku Motoryzacyjnego Samar, w kwietniu 2024 roku sprowadzono do Polski 7773 sztuk używanych samochodów dostawczych do 3,5 tony DMC. Jest to wynik aż o 45,4% większy niż w tym samym miesiącu minionego roku.
Z kolei analitycy IBRM Samar, bazując na danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów, podają, iż od początku stycznia do końca kwietnia bieżącego roku import używanych LCV wyniósł 28 887 egzemplarzy, a to o 32,2% lepszy rezultat w porównaniu do analogicznego okresu w 2023 roku.
Nieprzerwanie wśród marek lekkich pojazdów dostawczych importowanych do Polski króluje Renault, które jako jedyne przekroczyło pułap 5000 sprowadzonych aut od początku roku. Warto zwrócić uwagę na wysoką pozycję amerykańskiego Dodge’a (coraz popularniejsze na polskich drogach pick-upy RAM oraz furgony ProMaster), natomiast cały ranking TOP 15 prezentuje się tak:
- Renault – 5018 szt.
- Volkswagen 3554 szt.
- Fiat – 3192 szt.
- Ford – 2770 szt.
- Opel – 2518 szt.
- Mercedes – 2458 szt.
- Peugeot – 2170 szt.
- CItroen – 2103 szt.
- Iveco – 1868 szt.
- Nissan – 794 szt.
- Dodge – 609 szt.
- Toyota – 307 szt.
- Renault Trucks – 156 szt.
- Mitsubishi – 125 szt.
- MAN – 104 szt.
Pod względem popularności konkretnych modeli również nie ma zaskoczenia, bo na pierwszej pozycji od początku – nie tylko tego roku – uplasowała się Masterka a ranking modelowego TOP 15 wygląda tak:
- Renault Master – 2434 szt.
- Fiat Ducato – 1998 szt.
- Iveco Daily – 1867 szt.
- Renault Trafic – 1853 szt.
- Volkswagen Transporter – 1656 szt.
- Mercedes-Benz Sprinter – 1612 szt.
- Opel Vivaro – 1474 szt.
- Ford Transit – 1082 szt.
- Peugeot Boxer – 697 szt.
- Citroen Jumper – 942 szt.
- Volkswagen Caddy – 848 szt.
- Fiat Doblo – 734 szt.
- Volkswagen Crafter – 719 szt.
- Opel Movano – 686 szt.
- Renault Kangoo – 660 szt.
Niezmiennie najpopularniejszym napędem stosowanym w sprowadzanych do Polski vanów pozostaje silnik Diesla.
Aż 93,1% wszystkich sprowadzonych w tym roku dostawczaków miało pod maską wysokoprężną jednostkę a drugi pod względem popularności silnik benzynowy znalazł się tylko w 6,4% importowanych do naszego kraju vanów. Napęd elektryczny stanowi tylko 0,3% ze wszystkich 28 887 egzemplarzy sprowadzonych do Polski od początku stycznia do końca kwietnia LCV.
Analitycy IBRM Samar podają też, że średni wiek takich dostawczych samochodów to ponad 11 lat, z czego w przypadku diesli wynosi on 11,5 toku, natomiast najmłodsze są elektryczne vany – ich średni wiek to nieco ponad 6 lat.
Źródło zdjęcia: dostawczakiem.pl