W maju 2024 roku import używanych LCV do 3,5 t DMC zanotował wzrost o 23% rok do roku. Najpopularniejszym modelem pozostaje Renault Master.
Według analizy Instytutu Badania Rynku Motoryzacyjnego Samar, od początku roku do końca maja sprowadzono do Polski 402 682 sztuk używanych samochodów osobowych i dostawczych do 3,5 tony DMC i jest to wynik o 18,3% większy niż w tym samym okresie 2023 roku.
W przypadku tylko lekkich pojazdów użytkowych sprowadzono ich do kraju przez pierwsze pięć miesięcy tego roku w liczbie 35 859 sztuk, co oznacza o aż 30,3% większy wynik, niż w analogicznym okresie minionego roku.
W samym tylko maju zarejestrowano 6972 używanych dostawczaków, czyli o 23% więcej w porównaniu do maja 2023 roku.
Jak podają analitycy IBRM Samar, od początku 2024 roku ranking TOP 15 najczęściej sprowadzanych marek vanów do Polski wygląda następująco:
- Renault – 6167 szt.
- Volkswagen – 4407 szt.
- Fiat – 3983 szt.
- Ford – 3428 szt.
- Opel – 3204 szt.
- Mercedes-Benz – 3039 szt.
- Peugeot – 2703 szt.
- Citroen – 2587 szt.
- Iveco – 2319 szt.
- Nissan – 981 szt.
- Dodge – 764 szt.
- Toyota – 373 szt.
- Renault Trucks – 190 szt.
- Mitsubishi – 145 szt.
- MAN – 125 szt.
Z kolei pod względem najpopularniejszych sprowadzanych do Polski vanów z DMC do 3,5 tony od początku roku do końca maja niezmiennie króluje Renault Master, natomiast cały ranking TOP 15 prezentuje się następująco:
- Renault Master – 3017 szt.
- Fiat Ducato – 2499 szt.
- Iveco Daily – 2318 szt.
- Renault Trafic – 2262 szt.
- Volkswagen Transporter – 2049 szt.
- Mercedes Sprinter – 2024 szt.
- Opel Vivaro – 1851 szt.
- Ford Transit – 1336 szt.
- Peugeot Boxer – 1228 szt.
- Citroen Jumper – 1162 szt.
- Volkswagen Caddy – 1053 szt.
- Fiat Doblo – 915 szt.
- Opel Movano – 900 szt.
- Volkswagen Crafter – 897 szt.
- Renault Kangoo – 806 szt.
Jak wynika z danych IBRM Samar, na podstawie informacji uzyskanych w Centralnej Ewidencji Pojazdów, w okresie styczeń-maja 2024 średni wiek importowanych LCV wyniósł 11 lat i 6 miesięcy, z czego najmłodsze były oczywiście pojazdy elektryczne (nieco ponad 6 lat). Najstarsze były vany z jednostkami wysokoprężnymi (średni wiek ponad 11 lat i 6 miesięcy).
Niezmiennie do Polski importuje się używane dostawczaki napędzane głównie silnikami Diesla – od początku roku aż 93,1% wszystkich sprowadzonych vanów posiadało pod maską taką wysokoprężną konstrukcję. Jednostki benzynowe stosowane zazwyczaj w mniejszych furgonetkach to tylko 6,5%, natomiast elektryczne pojazdy dostawcze mają udział dochodzący do 0,3% z wszystkich 35 859 lekkich samochodów użytkowych sprowadzonych do kraju od początku roku do końca maja.