Na polskim rynku klienci będą mogli zamawiać 5- i 5,5-tonowego Craftera z permanentnym napędem na obie osie.
Pisałem na początku sierpnia o MAN-ie TGE, który na polskim rynku dostępny będzie z układem 4×4 firmy Oberaigner.
Niedawno otrzymałem też potwierdzenie od Volkswagen Group Polska, że i Crafter będzie można zamówić z identycznym napędem na obie osie.
Zobacz też: MAN TGE ze stałym napędem 4×4 konstrukcji firmy Oberaigner
Układ 4×4 od firmy Oberaigner bazuje na tylnonapędowej wersji z DMC 5,0 oraz 5,5 tony. Jedyny dostępny w takiej konfiguracji silnik to 2.0 BiTDI o mocy 177 KM.
Co ciekawe, poprowadzenie napędu na przednią oś nie zmienia żadnych zmian w układ wydechowy, zbiornik paliwa, czy tylną oś.
Bez zmian pozostają także dopuszczalnej masy całkowitej, masy całkowite zestawu oraz naciski na osie. Masa takiej konwersji przeprowadzanej w zakładzie Oberaigner Laage Niemcy to tylko 138 kg.
Volkswagen Crafter z napędem 4×4 z firmy Oberaigner dostępny ma być zarówno dla furgonów, jak i dla podwozi pod zabudowę.
Zobacz też: Volkswagen e-Crafter w całości montowany w zakładach VW Września
Bazujący na samoblokującym się dyferencjale typu Torsen napęd domyślnie przekazuje moment obrotowy pomiędzy przednią a tylną osią w proporcjach 42:58, jednak w zależności od przyczepności układ może blokować te proporcje od wartości 60:40 do 20:80.
Warto też wiedzieć, że czas konwersji wynosi około jeden miesiąc (pomijając standardową zabudowę podwozia) i kosztuje około 9500 euro netto.
Niestety, konwersja 4×4 przygotowana przez Oberaignera wyklucza przystawkę mocy (PTO), która jest niezbędna w przypadku niektórych zabudów specjalistycznych.
Źródło zdjęć: Oberaigner