Większe uprawnienia dla kategorii B? UE czeka na opinie do 20 maja

Większe uprawnienia dla kategorii B? UE czeka na opinie do 20 maja

Będą większe uprawnienia dla prawa jazdy kategorii B? Urzędnicy UE czekają na Wasze opinie do 20 maja. Na razie z Polski jest ich… sześć.

Wielokrotnie temat przeładowanych busów do 3,5 tony pojawiał się na łamach dostawczakiem.pl i pewnie nie raz jeszcze będę pisał o „kaskaderach” wiozących busem po 5-6 ton samego towaru. Prawda jednak jest taka, że założenia dotyczące dopuszczalnej masy całkowitej wynikają z założeń Konwencji Wiedeńskiej z listopada 1968 roku.

Oczywiście od tamtego czasu dużo się zmieniło m.in. w wyposażeniu obowiązkowym pojazdów dostawczych, które obowiązkowo na unijnym rynku muszą posiadać już system ABS, pasy bezpieczeństwa dla każdego z pasażerów czy systemy eCall oraz układy oczyszczania spalin, jak AdBlue, żeby uzyskać homologację i spełnić aktualnie obowiązujące normy.

Reklama

Na podstawie tych wiedeńskich wytycznych do dzisiaj obowiązuje limit DMC do 3,5 tony dla pojedynczego pojazdu (4250 kg dla auta i przyczepy lekkiej do 750 kg DMC).

Jedną ze zmian, jakie mogą wprowadzać poszczególne kraje Wspólnoty dotyczy samochodów zasilanych alternatywnymi paliwami (m.in. elektryczne, wodorowe, CNG), ale dotyczy to kierowców posiadających kategorię B od minimum 2 lat – tak też jest w Polsce od 24 grudnia 2021.

Jednak unijni urzędnicy prowadzą od przeszło roku prace mające na celu wysłuchanie opinii przedstawicieli różnych środowisk i organizacji, aby po konsultacjach zadecydować czy np. limit DMC na kategorię B nie powinien zostać zwiększony nie tylko dla elektryków czy pojazdów z ogniwami paliwowymi zasilanymi wodorem.

Zobacz też: Program “Mój elektryk” nie dla elektrycznych vanów z DMC 4250 kg

Czas trwania konsultacji zaczął się już 25 lutego i potrwać ma do 20 Maja 2022 roku. Jak na razie na ponad 2200 uwag aż 45% (1045) zostało przesłanych przez niemieckich obywateli i tamtejsze organizacje.

Z Polski przesłano jak na razie 6 komentarzy, więc jeżeli chcielibyście się wypowiedzieć w kwestii Waszych oczekiwań odnośnie podwyższenia DMC pojazdu, jakim można legalnie poruszać się posiadając prawo jazdy kategorii B, to bezpośredni link znajduje się TUTAJ.

Oczywiście, nikt nie broni, aby np. polski przewoźnik wspomniał o naczepach na kategorię B+E lub podniósł pomysł dotyczący innych kwestii związanych z transportowymi realiami „przerzutów” po UE.

Przykładowo belgijskie stowarzyszenie European Express Association w przesłanej opinii uważa, że auta użytkowe powinny mieć DMC dochodzące do 5,5 tony, jeżeli wykorzystuje podwozie stosowane w wariancie 3,5-tonowym z podobnej konstrukcji zawieszeniem oraz układem hamulcowym.

Podziel się: