Reklama

 

Wodorowe Renault Master H2-TECH jako podwozie pod zabudowę

Wodorowe Renault Master H2-TECH jako podwozie pod zabudowę

Francuska firma HYVA przedstawiła dziś szczegóły wodorowego Renault Master H2-TECH w wersji podwozie pod zabudowę.

Dwa zbiorniki na wodór oraz ogniwa paliwowe zamontowano w tylnej części podwozia pomiędzy podłużnicami ramy.

Przyznam, że ostatni tekst dotyczący wodorowych rozwiązań na bazie Renault Master “klikał się” lepiej niż się spodziewałem. Dostałem nawet kilka prywatnych wiadomości czy maili w sprawie H2 do napędu pojazdów użytkowych.

W ostatnim tekście, do którego link znajduje się powyżej skupiłem się głównie na furgonie oferującym do 500 kilometrów zasięgu, natomiast dzisiaj spółka HYVIA, której współudziałowcem jest Renault, zaprezentowało oficjalne zdjęcia oraz kolejne informacje dotyczące podwozia pod zabudowę oraz 15-osobowego minibusa.

W przypadku “widelca” z pojedynczą kabiną już wiadomo, że będzie mogła przejechać do 250 kilometrów dzięki dwóm 1,5-kilogramowym zbiornikom na wodór przechowywany w formie lotnej pod 700 barów.

Zobacz też: Wodorowe Renault Master Van H2-TECH na rynku od 2022 roku

Uzupełnienie wodoru w Renault Master H2-TECH trwać powinno nie więcej niż 5 minut.

Jak widać na zdjęciach, zbiorniki oraz ogniwa paliwowe o mocy 30 kW są zamontowane wzdłuż ramy pojazdu, co – według mojego skromnego zdania – znacznie ograniczy walory użytkowe zamontowanych nadwozi.

W każdym razie HYVIA twierdzi, że taka wodorowa Masterka w wariancie podwozie pod zabudowę będzie mogło być nośnikiem wielu nadwozi, z kubaturą dochodzącą nawet do 19 m3.

Do tego oficjalny komunikat wspomina o dochodzącej do 1000 kg ładowności. Pytanie tylko, czy chodzi o pojazd niekompletny (przed zabudową), bo według mnie raczej tak, chyba, że uwzględniono wariant z DMC na poziomie 4250 kg, ale nie było o tym ani słowa w komunikacie prasowym.

Baza pojazdów HYVIA, czyli także furgon oraz Citybus produkowane są w fabryce Batilly we Francji, natomiast elektryczny silnik powstaje w fabryce w Cleon a w Flins ma mieć miejsce produkcja ogniw paliwowych i stacji tankowania wodoru. Wszystkie wodorowe “X62-ki” dostępne mają być w ofercie Renault już od wiosny 2022 roku.

Źródło zdjęć: Renault

Komentarze