Od 21 maja obowiązuje licencja na auta 2,5-3,5 t DMC. Warto zatem przypomnieć o zasadach kabotażu dla busów i o przewozie paczek minibusami.
Na początek doprecyzujmy: zezwolenie na wykonywanie zawodu przewoźnika i obowiązek posiadania licencji wspólnotowej dotyczy międzynarodowego zarobkowego przewozu rzeczy pojazdami od 2,5 do 3,5 tony dopuszczalnej masy całkowitej (lub dopuszczalnej masy całkowitej zespołu pojazdów).
Zobacz też: Nerwy i wycieczki do GITD. Są problemy z uzyskaniem licencji na busy

Warto jednak zwrócić uwagę na jedną istotną rzecz. Na polskim rynku działają setki firm oferujących przewóz międzynarodowy pasażerów minibusami do 9 osób (włącznie z kierowcą).
Dla takich przewoźników nie jest skierowany wymóg posiadania licencji ani zezwolenia, które weszło w życie od 21 maja 2022 roku, jeżeli tylko i wyłącznie przewożą ludzi i ich bagaże.
W przypadku, kiedy odpłatnie transportują też np. pomiędzy Polską a Holandią paczki, to taka firma także powinna posiadać powyższe zezwolenie i licencję, bo – jak nie patrzeć – oferuje międzynarodowy zarobkowy przewóz rzeczy. I argumentem, że coś jest małe lub waży 5 kg nie ma tutaj znaczenia.
Kabotaż dla busów od 21 lutego 2022: jakie są zasady?
W ramach zmienionego rozporządzenia 1072/2009, które weszło w życie dla transportu ciężkiego od 21 lutego – a od 21 maja musi być stosowane przez przewoźników wykorzystujących busy ciężarowe – pojazd może zrealizować maksymalnie 3 przewozy kabotażowe w okresie do 7 dni.