Reklama

Zasady kabotażu dla busów i przewóz paczek minibusami

Zasady kabotażu dla busów i przewóz paczek minibusami

Od 21 maja obowiązuje licencja na auta 2,5-3,5 t DMC. Warto zatem przypomnieć o zasadach kabotażu dla busów i o przewozie paczek minibusami.

Na początek doprecyzujmy: zezwolenie na wykonywanie zawodu przewoźnika i obowiązek posiadania licencji wspólnotowej dotyczy międzynarodowego zarobkowego przewozu rzeczy pojazdami od 2,5 do 3,5 tony dopuszczalnej masy całkowitej (lub dopuszczalnej masy całkowitej zespołu pojazdów).

Zobacz też: Nerwy i wycieczki do GITD. Są problemy z uzyskaniem licencji na busy

Reklama

Międzynarodowy przewóz osób pojazdami do 9 osób nie wymaga licencji, ale jeżeli minibusem transportowane są odpłatnie paczki, to taki przewoźnik powinien już dysponować pozwoleniem i licencją wspólnotową na międzynarodowy przewóz rzeczy.

Warto jednak zwrócić uwagę na jedną istotną rzecz. Na polskim rynku działają setki firm oferujących przewóz międzynarodowy pasażerów minibusami do 9 osób (włącznie z kierowcą).

Dla takich przewoźników nie jest skierowany wymóg posiadania licencji ani zezwolenia, które weszło w życie od 21 maja 2022 roku, jeżeli tylko i wyłącznie przewożą ludzi i ich bagaże.

W przypadku, kiedy odpłatnie transportują też np. pomiędzy Polską a Holandią paczki, to taka firma także powinna posiadać powyższe zezwolenie i licencję, bo – jak nie patrzeć – oferuje międzynarodowy zarobkowy przewóz rzeczy. I argumentem, że coś jest małe lub waży 5 kg nie ma tutaj znaczenia.

Kabotaż dla busów od 21 lutego 2022: jakie są zasady?

W ramach zmienionego rozporządzenia 1072/2009, które weszło w życie dla transportu ciężkiego od 21 lutego – a od 21 maja musi być stosowane przez przewoźników wykorzystujących busy ciężarowe – pojazd może zrealizować maksymalnie 3 przewozy kabotażowe w okresie do 7 dni.

Podziel się: