„Krokodyle” z Wrocławia zatrzymały do kontroli Iveco Daily. Wyszło 11 750 kg na 3 500 kg DMC – to nowy rekord przeładowania busa w Polsce!
Inspektorzy WITD Wrocław prowadzili w środę 24 stycznia kontrole na drogach stolicy województwa dolnośląskiego ukierunkowane na przeciążone pojazdy dostawcze o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony.
Zobacz też: Wyposażenie opcjonalne w autach dostawczych – co wybierają Polacy?
Wśród zatrzymanych do sprawdzenia pojazdów było Iveco Daily zarejestrowane na 3,5 tony. Na wagach ITD wyszło, że pojazd wraz z ładunkiem gliceryny farmaceutycznej ważył 11 750 kg, chociaż w dowodzie wpisano, że jego ładowność to… 390 kg.
I tyle pewnie napiszą ogólnopolskie media. No chyba, że przeczytają ten artykuł i dowiedzą się, że rzeczywistość jest nieco bardziej skomplikowana.
Widoczny na zdjęciach dostawczak jest tylko i wyłącznie zarejestrowany na 3,5 tony, ale sądząc po podwójnych kołach na tylnej osi i przednich piastach, jest to prawdopodobnie wersja, która z fabryki wyszła z większym o kilka ton DMC (pisałem o tym nieco szerzej w artykule, którego link znajduje się poniżej).
Zobacz też: To jest Iveco Daily 65 – jeden z nich to ciężarówka a drugi to bus
Rejestrowanie ciężarówek (powyżej 3,5 tony DMC) to w Polsce norma, a że przepisy i system kar wręcz zachęca do takich zachowań, nie ma się co dziwić, że ogłoszenia pełne są ciężarówek z windą samozaładowczą i innym wyposażeniem, które bez żadnego ładunku ważą więcej niż powinien dostawczak przy pełnym obciążeniu.
Zobacz też: Iveco Daily z ponad 6-metrową skrzynią i windą – 3500 kg DMC?
Widoczne na zdjęciach to jeden z tych właśnie modeli samochodów użytkowych, które wykorzystuje się do transportu z pominięciem prawa jazdy kategorii C, tachografów (rejestracja czasu pracy kierowcy), systemu płatnych dróg, a nawet zakazów wjazdu dla pojazdów do 3,5 tony DMC, który często stosowany jest w centrach miast.
Niemniej widoczny na zdjęciach egzemplarz nawet jeżeli to wersja z rodziny 65C z 6,5-tonowy DMC został solidnie przeładowany o ponad 5 ton, bo 12-tonowych Daily marka Iveco po prostu nigdy nie produkowała…
A mandat za przeładowanie takiego „dostawczaka” co waży tyle co „solówka” z towarem to maksymalnie 500 zł bez punktów karnych!
Źródło zdjęć: WITD Wrocław