Wyższe mandaty nie zmieniły realiów lekkiego transportu. Aż 43 z 89 busów skontrolowanych na mazowieckich drogach była przeładowana.
Obowiązujący od 1 stycznia 2022 roku znowelizowany kodeks wykroczeń zwiększył wysokość grzywien m.in. za przekroczenie dopuszczalnej masy całkowitej pojazdów do 3,5 tony.
Pojedyncze komunikaty napływające z oddziałów ITD z całego kraju wspominały, że część kierowców przeciążonych aut dostawczych ukarana została już maksymalnymi w tym wypadku mandatami w wysokości 3000 zł.
Teraz WITD Radom przedstawił efekt ostatniej jednodniowej akcji ukierunkowanej na pojazdy użytkowe z DMC do 3,5 tony.
Mazowieckie „Krokodyle” przeprowadzają cyklicznie tego typu działania, więc można łatwo porównać wyniki kontroli zeszłoroczne oraz ostatnią przeprowadzoną w środę 16 lutego 2022 roku.
Zobacz też: Na 181 busów 70 było przeładowanych – najcięższy ważył 8400 kg
Przykładowo 15 listopada 2021 roku inspektorzy ITD na 181 zatrzymanych busów „trafili” 70 przeciążonych pojazdów a najcięższy z nich ważył 8400 kg za co otrzymał maksymalny wtedy mandat w wysokości 500 zł.
Podczas ostatniej akcji „Bus” przeprowadzonej dwa dni temu na 89 skontrolowanych dostawczaków z DMC do 3,5 tony aż 43 były przeładowane.
Czy zatem zwiększenie grzywien wpłynęło na zmianę nawyków załadowców, przewoźników i samych kierowców? Pewną wskazówką może być rekordowy wynik, który ustanowił przewożący cement bus – najcięższy zważony w środę samochód ważył „tylko” 6,6 tony.
Do tego „Krokodyle” w 9 przypadkach zatrzymali dowody rejestracyjne m.in. za pękniętą szybę czołową, zużyte ogumienie z widoczną już osnową oraz za usterki systemu ABS.
W trakcie kontroli wpadł także mężczyzna, który nie posiadał uprawnień do kierowania, przez co został on przekazany funkcjonariuszom policji.
Oczywiście wszyscy kierowcy przeładowanych pojazdów zostali ukarani mandatami karnymi i z punków kontrolnych mogli odjechać dopiero po przeładowaniu nadmiaru ładunku na inne pojazdy.
Źródło zdjęć: WITD Radom