W poniedziałek opolskie ITD przeprowadziło dużą akcję ważenia busów. Łącznie wystawiono 29 mandatów na sumę 21 250 zł.
Od 1 stycznia 2022 roku obowiązuje nowy Kodeks Wykroczeń i na podstawie Art. 97. inspektorzy ITD mogą ukarać kierowcę przeładowanego pojazdu dostawczego mandatem dochodzącym do 3000 zł.
Niestety ustawodawca nie wprowadził oficjalnych „widełek” i inspektorzy z różnych oddziałów ITD wystawiają za niemal te same przewinienia różnej wysokości grzywny.
Po blisko 5 miesiącach od wprowadzenia w życie w skrajnym przypadku wyższych sześciokrotnie mandatów (z 500 do 3000 zł) okazuje się, że to rozwiązanie nie odstrasza przewoźników, właścicieli hurtowni czy po prostu kierowców busów.
Zobacz też: 100 zł za każde 100 kg ponad DMC dla kierowcy Iveco Daily
Za przykład takiego stanu rzeczy niech posłuży akcja przeprowadzona w poniedziałek 25 kwietnia na Opolszczyźnie. Wśród zatrzymanych było 43 pojazdów z DMC do 3,5 tony.
Najcięższym tego dnia pojazdem było Renault Mascott, które ważyło 6350 kg a sam nacisk na tylną oś wynosił 4450 kg.
Do tego w sześciu przypadkach stwierdzono wagę pojazdu powyżej 5 ton. Ostatecznie 29 kontroli zakończyło się wystawieniem mandatów karnych o łącznej wysokości 21 250 zł, co oznacza, że średni mandat to 733 zł…
Warto jednak odnotować, że stan techniczny 43 busów nie budził zastrzeżeń „Krokodyli”, poza jednym przypadkiem, kiedy zatrzymano dowód rejestracyjny.
Źródło zdjęć: WITD Opole