Europejski oddział Forda informuję, że od 2024 roku Transit otrzyma m.in. cyfrowe wskaźniki i nową automatyczną skrzynię biegów.
Już od przyszłego roku europejscy klienci marki Ford Pro będą mogli zamówić zmodernizowanego Transita, który otrzyma w standardzie centralny 12-calowy ekran dotykowy do obsługi systemu infotainment SYNC4, który obsługiwać ma łączność 5G oraz możliwości bezprzewodowej aktualizacji Ford Power-Up.
Warto też dodać, że zamiast analogowych wskaźników prędkości, stanu paliwa, temperatury płynu chłodzącego oraz obrotów silnika, w Fordzie Transicie z rocznika modelowego 2024 pojawi się cyfrowy zestaw wskaźników z 8-calowym wyświetlaczem.
Wraz z SYNC 4 klienci otrzymają dostęp do darmowego przez 12 miesięcy od zakupu systemu nawigacyjnego Connected Navigation informującego kierowcę o sytuacji na drodze w czasie rzeczywistym.
Nowością jest Ford Pro Upfit Integration System, który pozwoli połączyć sterowanie elementami zabudowy poprzez 12-calowy wyświetlacz centralny.
Według deklaracji przewożący np. leki chłodnią kierowca będzie mógł sprawdzić aktualną temperaturę w ładowni właśnie poprzez fabryczny wyświetlacz Transita. Ewentualnie w aucie obsługi autostrady włączy on poprzez 12-calowy tablet belkę ostrzegawczą zamontowaną przez firmę zabudowującą bez potrzeby montowania dodatkowych wskaźników i przełączników na desce rozdzielczej.
Dodatkowo Transit 2024 będzie w serii posiadał już elektronicznego asystenta chroniącego przed kolizją (Pre-Collision Assist) wraz z autonomicznym hamowaniem awaryjnym Autonomous Emergency Braking), układem ostrzegania i pomocy w utrzymaniu pasa ruchu (Lane Keeping Alert & Aid) oraz aktywny tempomat połączony z systemem rozpoznawania ograniczeń prędkości na znakach (Intelligent Speed Assist).
W ramach modernizacji Ford wprowadza też system Delivery Assist, który dostępny ma być w furgonach z długim rozstawem osi, w wariantach z napędem elektrycznym, czyli w E-Transitach oraz w spalinowych wersjach z „automatem”.
Delivery Assist ułatwia pracę m.in. kurierów automatyzując powtarzalne zadania przy realizacji dostaw. Według Forda ta technologia skracać ma do 20 sekund każdego „stopa”.
Jak to działa? Włączenie trybu P w przekładni zatrzymuje silnik, włącza światła awaryjne i alarm oraz blokuje wszystkie drzwi, których kierowca nie używa do wychodzenia z kabiny lub otwierania paczek. Po powrocie do kabiny kierowca musi tylko nacisnąć pedału hamulca, aby ponownie uruchomić silnik i wyłączyć „awaryjki”.
Nowy „automat” oraz lżejsze piasty i elementy układu hamulcowego
Ford Transit 2024 otrzyma także nową opcjonalną 8-stopniową automatyczną przekładnię dla wariantów przednionapędowych, co ma poprawić osiągi, wydajność i zdolność do ciągnięcia ładunku.
Nowa przekładnia dostępna będzie dla wariantów z DMC do 4250 kg a dopuszczalna masa całkowita zestawu dla nowej skrzyni wynosić ma 6000 kg – oznacza to wzrost odpowiednio o 700 kg i większy o 1750 kg uciąg na haku niż dotychczas oferował „automat”.
Zmodyfikowany Transit otrzymać ma również nowe piasty kół i elementy układu hamulcowego, przez co zmniejszyła się masa własna pojazdu nawet o 27 kg (w zależności od konfiguracji pojazdu).
Co ciekawe zastosowana w modelu rocznikowym 2024 konstrukcja umożliwia szybszy serwis hamulców skracając czas wymiany wszystkich 4 tarcz hamulcowych nawet o 2 godziny. Do tego od przyszłego roku wprowadzone zostaną nowe 16-calowe obręcze.
Inżynierowie Forda wprowadzili też pakiet zwiększający dopuszczalny nacisk na przednią oś z 1850 do 2000 kg. Opcja ta dostępna ma być dla wersji z napędem na przednie koła, co zaoszczędzić ma czas i wysiłek firm zabudowujących poprzez zmniejszenie wymagań dotyczących rozkładu obciążenia.
Ford Pro spodziewa się, że przyniesie to szczególne korzyści w takich wariantach nadwoziowych, jak np. specjalistyczne zabudowy do przewozu koni.
Najnowsze modele Fora Transita i elektrycznego E-Transita mają być dostępne do zamówienia jeszcze w tym miesiącu, ale planowane rozpoczęcie produkcji planowane jest w przyszłym roku. Pierwsze dostawy zmodernizowanych dostawczaków Forda spodziewane są latem 2024 roku.
Źródło zdjęć: Ford