Kierowcy osobowych busów objęci kwarantanną? Interpretacja resortu

Kierowcy osobowych busów objęci kwarantanną? Interpretacja resortu

Kierowcy osobowych busów objęci kwarantanną – interpretacja Ministerstwa Infrastruktury z 3 kwietnia zmienia dotychczasową praktykę stosowaną na granicach.

W piątek 3 kwietnia na stronie internetowej Ministerstwa Infrastruktury oraz podległemu temu resortowi Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego pojawiła się interpretacja dotycząca przewozu drogowego w ramach międzynarodowego transportu drogowego osób.

Resort kierowany przez ministra Adamczyka informuje, że dotychczasowa praktyka stosowana na granicach w sprawie kierowców osobowych busów ulega zmianie i mają oni być poddani 14-dniowej kwarantannie po każdym przekroczeniu granicy RP.

Zwolnienie z odbycia obowiązkowej kwarantanny po przekroczeniu granicy państwowej dotyczy wyłącznie kierowców autobusów. Ustawa o transporcie drogowym nie reguluje zasad podejmowania i wykonywania międzynarodowego transportu drogowego pojazdami przeznaczonymi konstrukcyjnie do przewozu nie więcej niż 9 osób łącznie z kierowcą. Kierowcy wykonujący międzynarodowy transport drogowy osób innymi środkami transportu niż autobus, przekraczając granice RP, podlegają obowiązkowi kwarantanny – informuje Ministerstwo Infrastruktury.

Zobacz też: Test z Czytelnikiem: Renault Master 2.3 dCi 165 (wideo, zdjęcia)

Z tym stanowiskiem nie godzą się polscy przewoźnicy wykonujący przewóz osób busami zarejestrowanymi na 9 osób (licząc z kierowcą). Dzisiaj, czyli w poniedziałek 6 kwietnia apel do GITD wystosowali eksperci Business Centre Club.

W zakresie obowiązujących przepisów wskazujemy, iż z dotychczasowych doświadczeń naszych członków wynika, że interpretacja tych samych przepisów była odmienna. W praktyce, kierowcy busów nie byli kierowani na kwarantannę. W ocenie BCC, dotychczasowa praktyka Straży Granicznej była prawidłowa – wyczytać można z apelu Business Centre Club.

Taka interpretacja pogrąża sytuację małych firm transportowych, które obecnie będą musiały zawiesić prowadzone przez siebie działalności gospodarcze. Żadna firma przewozowa nie dysponuje taką liczbą personelu, aby zachować ciągłość świadczenia usług przewozowych przy założeniu, że kierowcy będą po każdym przewozie kierowani na 14-dniową, obowiązkową kwarantannę – podkreślają eksperci BCC.

Jednocześnie w swojej interpretacji urzędnicy z resortu infrastruktury przypominają, że rozporządzeniem Rady Ministrów, w § 18 ust. 1 pkt 2, rozszerzono nakaz określonego sposobu przemieszczania się w przewozie drogowym osób.

Nakaz ten dotyczący przewozu w tym samym czasie nie więcej osób niż wynosi połowa miejsc siedzących i dotyczy to nie tylko krajowych, ale i międzynarodowych przewozów drogowych autobusami.

Źródło zdjęć: Straż Graniczna

Komentarze