Dziś Komisja Europejska chce zmian w kwestiach dotyczących prawa jazdy. Opcja DMC do 4250 kg dotyczyć ma tylko dla alternatywnych napędów.
We wtorek 1 marca na stronach Komisji Europejskiej pojawił się komunikat w sprawie nowych uprawnień do kierowania pojazdami i innych kwestii dotyczących przepisów ruchu drogowego.
Unijni urzędnicy chcą umożliwić osobom po ukończeniu 18. roku życia samodzielną pracę kierowcy zawodowego, co ma rozwiązać obecny problem braków pracowników w transporcie drogowym. Warto dodaćjednak, że wcześniej tacy 17-latkowie musieliby uczyć się jeździć pod opieką doświadczonych kierowców – dotyczyć ma to nie tylko ciężarówek, ale i aut osobowych.
Do tego młodzi kierowcy przez 2 lata od zdania egzaminu musieliby się liczyć z brakiem jakimkolwiek dozwolonej zawartości alkoholu w organizmie podczas jazdy – zasada 0,0‰ tłumaczona jest tym, iż to właśnie 2 na 5 śmiertelnych zderzeń – według danych Komisji Europejskiej – ma miejsce z udziałem kierowców w wieku poniżej 30 lat.
Cyfrowe prawo jazdy i transgraniczne egzekwowanie przepisów
Wśród proponowanych zmian pojawił się wątek wprowadzenia elektronicznych praw jazdy, co ma zwiększyć dostępność do danych kierowców dla wszystkich służb w poszczególnych krajach Wspólnoty.
Argumentując ten pomysł unijni urzędnicy podają, że w 2019 roku około 40% przestępstw lub wykroczeń transgranicznych pozostawało bezkarnych z powodu braku możliwości zidentyfikowania sprawcy albo wyegzekwowana grzywny na obywatelu innego państwa UE.
Komisja Europejska planuje zwłaszcza zająć się takimi przestępstwami lub wykroczeniami jak:
- niezachowanie wystarczającej odległości od pojazdu jadącego z przodu
- niebezpieczne wyprzedzanie
- niebezpieczne parkowanie
- przekroczenie jednej lub kilku ciągłych białych linii
- jazdę w niewłaściwym kierunku
- nieprzestrzeganie przepisów dotyczących korzystania z korytarzy awaryjnych
- jazda przeciążonym pojazdem.
Już jest pomysł, aby powstał specjalna strona internetowa, która umożliwi obywatelom łatwy dostęp do informacji na temat przepisów bezpieczeństwa ruchu drogowego obowiązujących w każdym państwie członkowskim a przy okazji służyć będzie do szybkiego opłacania mandatów.
Zwiększenie DMC do 4250 kg? Tylko dla aut z alternatywnymi źródłami napędu
W przypadku zwiększenia uprawnień dla kierowców posiadających kategorię B propozycje Komisji Europejskiej wspominają jedynie o podniesieniu limitu dopuszczalnej masy całkowitej jedynie dla pojazdów zasilanych alternatywnymi źródłami napędu.
Oznaczać to może, iż tylko elektryczne vany czy minibusy – lub ich wodorowe odpowiedniki – będą mogły ważyć nie 3500 kg a 4250 kg.
Akurat w tym przypadku dla polskich kierowców nic się nie zmieni. Dlaczego? Bo od 24 grudnia 2021 roku osoby posiadające prawo jazdy kategorii B minimum 2 lata mogą prowadzić samochody zasilane paliwami alternatywnymi.
Teraz pomysły zmian unijnych komisarzy zostaną poddane pod ocenę europarlamentarzystów. Potem – być może z wieloma zmianami – debatować nad nimi będą przedstawiciele unijnych krajów w Radzie UE.
Źródło zdjęcia: dostawczakiem.pl