Komisja Europejska przeciw tacho w busach. Przewoźnicy z licencją

Komisja Europejska przeciw tacho w busach. Przewoźnicy z licencją

Z oficjalnego komunikatu wynika jasno: Komisja Europejska przeciw tacho w busach – chce przewoźników z licencją na trasach międzynarodowych.

W wydanym 12 czerwca 2019 roku komunikacie stwierdza się, że komisarze nie popierają pomysłu włączenia lekkich samochodów dostawczych w zakres Rozporządzenie (WE) nr 561/2006 i (UE) nr 165/2014.

Zobacz też: Tachografy w busach powyżej 2400 kg DMC – Parlament EU jest na tak

Oznacza to, że Komisja Europejska nie podziela stanowiska Parlamentu Europejskiego, aby w busach powyżej 2,4 tony DMC konieczne było wprowadzenie ściśle regulowanego czasu jazdy i pracy kierowcy, co wiązałoby się m.in. z montowaniem tachografów w takich pojazdach oraz ich obsługą.

Przypomnę, że chodzi o propozycję Parlamentu Europejskiego z kwietnia 2019 roku, aby wprowadzić obowiązek posiadania tachografów w pojazdach powyżej 2,4 tony, które wykonujących międzynarodowy transport drogowy rzeczy.

Zamiast tego Komisja Europejska zasugerowała rozszerzenie zasad dotyczących dostępu do licencji zawodu przewoźnika drogowego na firmy wykorzystujące samochody bez względu na DMC do międzynarodowego przewozu towarów, ale regulacje Rozporządzenia (WE) nr 1071/2009 obowiązywałoby przewoźników tylko w ograniczonym stopniu.

Zobacz też: 9 dni czekali na pomoc Volkswagena po awarii Craftera

Wyłączone z tego obowiązku miałby być firmy, których dostawczaki jeździłby w promieniu 150 kilometrów od siedziby firmy. Licencji nie potrzebowalibyśmy też przy tzw. przewozie na potrzeby własne.

Komisarze zastrzegają jednak, że potrzebny musiałby być okres przejściowy, aby przewoźnicy dostosowali się do nowych wytycznych. Ponadto firmy transportowe wykorzystujące busy powinny mieć niższe kwoty zabezpieczeń finansowych (w przypadku ciężarówek to 9000 euro dla pierwszego pojazdu i kolejne 5000 dla każdego następnego).

Dalej wszystko w rękach Rady Europejskiej

Powyższe propozycje i pomysły to część większego zapisu, tzw. pakietu mobilności. Teraz Rada Europejska (szefowie państw i rządów 28 państw członkowskich UE) może przyjąć poprawki Komisji Europejskiej, ale i może je odrzucić.

To drugie rozwiązanie wiązałoby się z ponownym wydłużeniem wprowadzenia “pakietu mobilności” z jeszcze innymi rozwiązaniami. Być możliwe, że Rada Europejska zajmie się tymi zagadnieniami jeszcze w tym roku.

Źródło zdjęć: Polizei

Komentarze