Reklama
Iveco

Tachografy w busach powyżej 2400 kg DMC – Parlament EU jest na tak

Tachografy w busach powyżej 2400 kg DMC – Parlament EU jest na tak

Europosłowie chcą wprowadzić tachografy w busach powyżej 2400 kg DMC – Parlament EU jest za, ale zmiany musi jeszcze zaakceptować Rada Unii Europejskiej.

Pisałem już w czerwcu 2018 roku o unijnych pomysłach na wprowadzenie urządzeń rejestrujących czas jazdy i pracy kierowców samochodów dostawczych powyżej 2,4 ton używanych w międzynarodowym transporcie drogowym.

Zobacz też: Tachografy w busach od 2,4 tony DMC – nowe unijne pomysły

Teraz w ramach przegłosowywania zmian w tzw. pakiecie mobilności, większość europarlamentarzystów zagłosowała za wprowadzeniem tachografów do samochodów dostawczych, których dopuszczalna masa całkowita przekracza 2400 kg.

Oczywiście próg 2,4 tony dotyczyć też ma zestawów pojazdów. Jeżeli np. DMC furgonu z przyczepą przekroczy 2400 kg, to w kabinie “blaszki” trzeba będzie zamontować tachograf.

Dotychczas Rozporządzenie nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady nakładało obowiązek rejestracji czasu jazdy i pracy kierowcom pojazdów i zestawu pojazdów powyżej 3,5 tony.

Jeżeli Rada Unii poprze pomysły europosłów, tzw. busiarze będą musieli przestrzegać m.in. obowiązkowej przerwy po 4,5 godzinie prowadzenia pojazdu a tygodniowy czas prowadzenia busa nie powinien przekroczyć 56 godzin.

Co to oznaczać może dla tzw. lekkiego transportu do 3,5 tony, który zatrudniać może w Polsce około 100 000 ludzi? Na pewno wydatki związane z montażem tachografów oraz dodatkową pracę w rozliczaniu i przechowywaniu danych z tachografów kierowców.

Sami kierowcy będą musieli otrzymać imienne Karty Kierowcy i nauczyć się jazdy z tacho, ale przede wszystkim pilnować też jego poprawnej obsługi (np. trzeba wybrać tryb “młotki”, kiedy wykonuje się “inną pracę” poza samym prowadzeniem pojazdu).

Zobacz też: Używany: Fiat Ducato 3.0 MultiJet 180 – międzynarodówka (zdjęcia)

Europarlamentarzyści głosując za objęciem pojazdów powyżej 2400 kg obowiązkiem montażu tachografów mieli na względzie poprawę bezpieczeństwa na europejskich drogach, ale też i poprawienie warunków socjalnych pracujących w tej branży kierowców.

Znane wielokrotnie były przypadki tzw. strzałów, kiedy to busiarze z ładunkiem jechali nieprzerwanie np. z Polski do Hiszpanii z krótką przerwą na tankowania i toaletę.

Źródło zdjęć: Polizei

Komentarze