Reklama

Mógł załadować 400 kg a wziął 5700 kg – Iveco Daily ważyło 9 ton

Mógł załadować 400 kg a wziął 5700 kg – Iveco Daily ważyło 9 ton

Zatrzymany przez ITD kierowca mógł załadować 400 kg a wziął 5700 kg – Iveco Daily ważyło prawie 9 ton, chociaż nie powinno przekroczyć 3,5 tony.

Inspektor z kłodzkiego oddziału WITD Wrocław zatrzymał w środę 11 lipca do kontroli skrzyniowe Iveco Daily IV.

Przewożący betonowe elementy pojazd miał wpisaną w dowodzie rejestracyjnym 3500 kilogramową dopuszczalną masę całkowitą i 400 kg ładowności.

Po zważeniu okazało się, że pojazd z towarem i kierowcą waży ponad 8800 kg.

I teraz małe wyjaśnienie. Widoczne na zdjęciach Iveco to najprawdopodobniej seria 65, która ma fabrycznie 6,5-tonowe DMC. Oznacza to, że kierowca przeładował pojazd “tylko” o 2,3 tony.

Zobacz też: To jest Iveco Daily 65 – jeden z nich to ciężarówka a drugi to bus

Jeżeli jednak będziemy liczyć od 3,5-tonowego DMC, które wpisano w dowód rejestracyjny pojazdu, wychodzi już 5 300 kg ponadprogramowego ładunku.

A dlaczego 6,5-tonowa ciężarówka, która wyjechała z włoskiej fabryki jeździ po polskich drogach już jako 3,5-tonowy dostawczak? Żeby nie płacić m.in. za viaToll i bez licencji oraz kierowcy z kategorią prawa jazdy C, obniżone zostało DMC a przy tym i ładowność.

I tak zarejestrowana na kategorię B ciężarówka wozi tyle, a nawet więcej niż przewidział producent, ale jej właściciel nie musi się przejmować ograniczeniami prędkości obowiązującymi pojazdy ciężarowe, ani nie musi rejestrować tachografem czasu pracy kierowcy.

Zobacz też: VW LT ważył 14 ton – rekord Polski przeciążenia dostawczaka

I teraz najlepsze. Za takie ekstremalne przeciążenie grozi kierowcy tylko 500 zł mandatu (bez punktów karnych) oraz obowiązek przeładowania nadmiaru towaru – tak też było w opisanym powyżej przypadku.

Przy założeniu, że w roku “Krokodyle” złapią taką ciężarówkę na kategorię B nawet 2-3 razy i tak się opłaca… Takie przepisy.

Źródło zdjęć: WITD Wrocław

Komentarze