Reklama

Niemcy wchodzą w e-CMR – cyfrowe listy przewozowe wyprą papier

Niemcy wchodzą w e-CMR – cyfrowe listy przewozowe wyprą papier

To jeden z przełomowych momentów dla rozwoju tego rozwiązania! Niemcy wchodzą w e-CMR i niebawem cyfrowe listy przewozowe wyprą papier.

Wzór papierowej „CMR-ki” ma już 50 lat i dalej powszechnie używana jest przez wszystkie ogniwa w łańcuchu dostaw. Co prawda w lutym 2008 roku powstał protokół dodatkowy wprowadzający elektroniczne listy przewozowe e-CMR, ale dopiero teraz przystępuje do niego jako 30. sygnatariusz Republika Federalna Niemiec.

Takie formularze wypełniane są nierzadko na załadunku przez kierowcę, chociaż według konwencji to nadawca powinien przygotować przewoźnikowi gotowy do podpisu dokument.

Reklama

Zobacz też: e-CMR dla polskich przewoźników już od 11 września 2019 roku

Z tego też powodu w drukach CMR bardzo często pojawiają się błędy a nawet są one nieczytelne. Jak informuje Polski Instytut Transportu Drogowego tylko 15% wszystkich wypełnionych formularzy nie zawiera błędów a tylko co czwarty jest czytelnie wypisany!

Do tego dochodzi kwestia powrotu kierowcy z podpisanymi drukami do kraju, gdzie dopiero są wysyłane kurierem a nawet pocztą, co też generuje niemałe w skali roku koszty dla prowadzenia firmy transportowej.

Dopiero w momencie, kiedy „CMR-a” trafi do spedycji czy bezpośrednio do nadawcy liczy się nierzadko termin płatności.

Uchwalona w piątek 17 września przez niemiecki Bundesrat ustawa o ratyfikacji protokołu o e-CMR to ważny moment dla rozwoju całej technologii cyfrowych listów przewozowych.

Do teraz tylko około 1% wszystkich operacji transportowych w Unii Europejskiej odbywa się z wykorzystaniem e-CMR.

Po przyjęciu Niemiec konwencji o e-CMR z elektronicznych listów przewozowych będzie można korzystać w takich państwach jak Białoruś, Bułgaria, Czechy, Dania, Estonia, Finlandia, Francja, Iran, Łotwa, Litwa, Luksemburg, Niderlandy (Holandia), Norwegia, Oman, Polska, Portugalia, Mołdawia, Rosja, Rumunia, Słowacja, Słowenia, Szwajcaria, Szwecja, Hiszpania, Turcja, Uzbekistan, Tadżykistan, Ukraina czy Wielka Brytania.

Zobacz też: Trans Assist – aplikacja z eCMR i nawigacją na ekspresy po EU

Elektroniczny podpis na smartfonie kierowcy – tak wygląda to na platformie Trans Assist.

Wśród firm oferujących cyfrowe listy przewozowe znalazła się kielecka spółka Trans Assist, która całkowicie samodzielnie opracowała i wdrożyła technologię e-CMR.

– Przystąpienie Niemiec do konwencji e-CMR zdecydowanie przyspieszy wdrożenie tego rozwiązania wśród innych państw, które już wcześniej podpisały ten protokół – tłumaczy Piotr Śliwiński, prezes zarządu Trans Assist.

– Oczywiście zauważyliśmy zwiększone zainteresowanie naszym produktem, bo przecież znaczna część transportu wykonywanego przez polskie firmy odbywa się tranzytem przez Niemcy lub bezpośrednio do naszego zachodniego sąsiada – mówi Piotr Śliwiński.

– Wdrożenie ustaw i procedur będzie jeszcze trwać, ale już teraz można wykonywać transporty na podstawie tzw. hybrydowego e-CMR, gdzie tylko kierowca ma wypełniony tak jak dotychczas druk w kabinie na wypadek kontroli a wszystkie inne wersje listu przewozowego, po odebraniu towaru oraz już jego rozładunku, są wygenerowane cyfrowo – wyjaśnia prezes Trans Assist dodając, że w taki sposób wykonują transporty pierwsi klienci kieleckiej spółki.

Źródło zdjęć: dostawczakiem.pl, Trans Assist

Podziel się: