Opel Vivaro A kończy 20 lat – wyprodukowano 600 000 egzemplarzy

Opel Vivaro A kończy 20 lat – wyprodukowano 600 000 egzemplarzy

Ależ ten czas leci! Opel Vivaro A kończy 20 lat – w latach 2001-2014 wyprodukowano 600 000 egzemplarzy tego modelu.

Wszystko zaczęło się w grudniu 1996 roku, kiedy to marki Opel i Renault i rozpoczęły wspólne prace w stworzeniu wspólnej konstrukcji w segmencie lekkich pojazdów użytkowych.

Owocem tej współpracy był Opel Arena będący klonem Renault Trafic I generacji, jednak auto produkowano od końca 1997 roku do 2000 roku. Kiedyś nawet spotkałem taki w sumie rzadki egzemplarz w ładnym stanie o czym napisałem na Facebooku dostawczakiem.pl.

Dalsza współpraca przy średniej wielkości modelu dostawczaka zaowocowała nową nazwą – Opel Vivaro.

Vivaro A – dach „jumbo” i silniki o mocach od 80 do 133 KM

Opel Vivaro A wraz bliźniaczym Renault Trafic II produkowany był w zakładach IBC Vehicles w angielskim Luton.

Opel Vivaro A – będący klonem konstrukcyjnym Renault Trafic II generacji – zaprezentowany został w 2001 roku na targach pojazdów użytkowych w Brukseli.

W rozwój i produkcję typoszeregu X83 obie marki zainwestowały razem 700 milionów euro. Opracowanie całkowicie nowego modelu trwało zaledwie 35 miesięcy, a obie strony były w równym stopniu odpowiedzialne za efekt prac.

Renault odpowiadało za konstrukcję oraz zespoły napędowe, a Opel był odpowiedzialny za produkcję obu aut w angielskich zakładach w Luton.

Zobacz też: Volkswagen T4 kończy 30 lat – krótka historia kariery

Opel Vivaro A produkowano nie tylko w wersjach furgon czy minibus, ale też jako platforma do zabudowy. Na zdjęciu wersja po faceliftingu przeprowadzonym w 2006 roku.

Konstrukcja dostępna w ponad 20 wariantach oferowała m.in. DMC na poziomie 2,7 lub 2,9 tony.

Do tego klienci mogli wybierać spośród dwóch rozstawów osi (3098 lub 3498 mm) oraz trzech wariantów nadwozia (furgon, kombi lub platforma do zabudowy, także z fabryczną skrzynią).

Charakterystyczny dach „jumbo” nad kabiną kierowcy i pasażera ułatwiał zajmowanie miejsca za kierownicą i do dzisiaj jest wyróżnikiem tego modelu pośród innych dostawczaków i minibusów.

Zobacz też: Usterki w nowych Renault Master – klienci skarżą się na ASO

Vivaro A furgon dostępny był z dwoma długościami nadwozia oraz dachu. Na zdjęciu wersja L2H2 pozwalająca zabrać 3 europalety.

Poza tym w środku zamontowano dźwignię zmiany biegów w formie tzw. joysticku, co również przyniosło więcej wygody i komfortu, zwłaszcza w przypadku przestrzeni na nogi dla środkowego pasażera.

Przednie koła napędzał silnik z bezpośrednim wtryskiem common rail o pojemności 1870 ccm, który dostępny był w dwóch wariantach mocy: 80 KM oraz 100 KM.

Co ciekawe w ofercie była też 2-litrowa benzynowa jednostka o mocy 120 KM. Niebawem gamę silnikową uzupełnił silnik 2.5 CDTI o mocy 133 KM.

Poza bazowym 80-konnym silnikiem wyposażonym w 5-biegową skrzynię, wszystkie inne przekładnie miały po 6 przełożeń.

Facelifting i mocniejsze jednostki napędowe

Po faceliftingu w 2006 roku zmieniono m.in. zderzak przedni oraz atrapę chłodnicy, a do tego 1.9-litrowy silnik Diesla zastąpiony został jednostką 2.0 CDTI w wariantach 90 KM oraz 114 KM.

Benzynowa jednostka 2.0 16V osiągała 117 KM a z kolei najmocniejszy wysokoprężny motor o pojemności 2464 ccm miała aż 146 KM i 320 Nm dostępnych w zakresie 1500 – 2250 obr./min.

Fabrycznie każdy Vivaro A wyposażony został w poduszkę powietrzą dla kierowcy i trzypunktowe pasy bezpieczeństwa dla wszystkich osób w pojeździe.

Dzięki takim parametrom topowy silnik potrafił rozpędzić Vivaro do 170 km/h a przyspieszenie do „setki” trwało 10,3 sekundy (dane dla wersji kombi L1).

Warto też przy okazji dodać, że w dwóch najmocniejszych turbodieslach klienci mogli zamówić opcjonalną zautomatyzowaną przekładnię Tecshift – miała pozwalać na 8-procentowe oszczędności na paliwie.

Ostatecznie 2.5-litrowy silnik został wycofany w 2011 roku z powodu wprowadzenia normy emisji spalin Euro 5.

Warto podkreślić, że Opel Vivaro A oraz bliźniacze Renault Trafic II otrzymały tytuł Samochodu Dostawczego Roku 2002.

Zobacz też: Test: Opel Vivaro C – fabryczna brygadówka (wideo, zdjęcia)

Opel Vivaro E-Concept otrzymał litowo-jonowe baterie pozwalające przejechać do 100 km, natomiast z wykorzystaniem generatora prądu w postaci silnika spalinowego zasięg tej „blaszki” dochodzić miał do 400 km.

W trakcie branżowych targów IAA w Hanowerze w 2010 roku Opel przedstawił prototypową wersję swojego furgonu z silnikiem elektrycznym i jednostką spalinową służącą jako generator prądu.

Vivaro‑e Concept oferował podobno ponad 400 kilometrów przy 5 m3 kubatury „paki” i ładowności na niezłym poziomie 750 kg.

Do napędu elektryczneg oVivaro A zastosowano elektryczny silnik o mocy 111 kW/151 KM.

Produkcję I generacji Opla Vivaro zakończono w 2014 roku. Przez 13 lat wyprodukowano około 600 000 sztuk X83.

Źródło zdjęć: Opel

Podziel się: