Pakiet mobilności 2022 dla busów: kogo nie dotyczy?

Pakiet mobilności 2022 dla busów: kogo nie dotyczy?

Z racji wielu powtarzających się pytań odnośnie wdrażanego Pakietu mobilności 2022 dla busów wyjaśniam kogo nie dotyczą nowe przepisy.

Pisałem już na łamach dostawczakiem.pl wielokrotnie o nadchodzących zmianach dotyczących transportu pojazdami typu bus w ramach wchodzącego w tym roku w życie Pakietu mobilności.

Niemal zawsze w komentarzach pod artykułem, bądź pod postem na facebooku mojego bloga pojawiają się te same pytania dotyczące tego kto, jak i dlaczego powinien wystąpić o „zezwolenie na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego”. Pozwolę sobie w tym krótkim poradniku wyjaśnić najbardziej oczywiste kwestie z tym związane.

Wszystkie bądź prawie wszystkie odpowiedzi zawarte są w rozporządzeniu (UE) 2020/1055 zmieniającym inny akt prawny, mianowicie (WE) nr 1071/2009.

1. Pakiet mobilności 2022 dotyczy wyłącznie transportu międzynarodowego

Najczęściej chyba padającym pytaniem jest kwestia, czy na „krajówce” też wymagane będzie zezwolenie i wyrobienie certyfikatu kompetencji zawodowych. Odpowiedź brzmi: nie

W ramach nowych wytycznych powyższe przepisy nakładają takowy obowiązek jedynie na przewoźników świadczących MIĘDZYNARODOWY transport drogowy rzeczy.

Zobacz też: Pakiet Mobilności dla busów przegłosowany przez Sejm RP

Czy jednorazowa przewóz busem w celach zarobkowych (np. z Polski do Niemiec) towaru wystawionego na giełdzie transportowej podlega pod zarobkowy transport drogowy rzeczy? Tak. Kara za brak licencji to 12 000 zł.

2. Licencja wspólnotowa wyłącznie dla busów powyżej 2500 kg DMC

Obniżenie dopuszczalnej masy całkowitej pojazdów, które podlegać będą pod nowe obostrzenia, w tym obowiązek posiadania bazy eksploatacyjnej mogącej pomieścić na raz 1/3 całej floty i gdzie przechowywane muszą być dokumenty związane z prowadzoną działalnością transportową firmy, także w formie elektronicznej, jak np. elektroniczne listy przewozowe e-CMR.

Podziel się: