Podgrzewany podłokietnik i panel drzwiowy zwiększy zasięg e-Transita

Podgrzewany podłokietnik i panel drzwiowy zwiększy zasięg e-Transita

Wyniki testów wskazują, że podgrzewany wieniec kierownicy, podłokietnik i panel drzwiowy może zwiększyć realny zasięg Forda e-Transita o 5%.

W ramach 4-letniego badania Komisji Europejskiej realizowano projekt CEVOLVER mający na celu m.in. wdrażanie nowych komponentów i systemów mających na celu optymalizację zasięgów pojazdów elektrycznych Ford przetestował w okolicach niemieckiej Kolonii zmodyfikowanego E-Transita.

W trakcie jazd w dostawczym elektryku zamontowano podgrzewane podłokietniki, dywaniki podłogowe, panele drzwiowe, osłony przeciwsłoneczne i podgrzewany wieniec kierownicy.

Reklama

Samochód wykorzystywany był m.in. dostawach paczek, ale także był wykorzystywany przez rzemieślnika. Badania prowadzono zimą i latem, na suchych i mokrych drogach oraz przy silnym deszczu i wietrze.

W przypadku ogrzewania całego wnętrza w elektrykach ciepłe powietrze jest wdmuchiwane przez nawiewy. Alternatywą, co potwierdziły testy przeprowadzone przez Forda, może być ogrzewanie powierzchni mających styczność z człowiekiem.

Podgrzewany wieniec, podłkietnik czy osłona przeciwsłoneczna mają ogrzewać kierowcę, bo tradycyjnie ogrzane powietrze z nawiewów ucieka przy każdym otwarciu drzwi.

Oba rozwiązania wymagają zasilania z akumulatora, ale inżynierowie odkryli, że dzięki zastosowanym matom grzewczym zużycie energii na ogrzewanie kabiny może być obniżone o 13% w porównaniu z zapotrzebowaniem standardowej klimatyzacji.

Ostatecznie niższy pobór prądu na ogrzewanie może wydłużyć zasięg samochodu elektrycznego o 5%.

Pytanie tylko o ile takie elektryczne panele grzewcze na osłonie przeciwsłonecznej czy podłokietniku mogą zwiększyć ostateczną cenę BEV (ang. battery electric vehicle)?

Programowanie wstępnego ogrzewania/schłodzenia kabiny

Przy okazji warto też wiedzieć, że E-Transit już teraz oferuje ozruchowe programowanie klimatyzacji (Scheduled Pre-Conditioning).

Dzięki temu rozwiazanie kierowca może zdalnie za pomocą aplikacji na smartfona ustawić optymalną temperaturę w kabinie i temperaturę pracy akumulatora podczas ładowania przed wyjazdem.

E-Transit sam potrafi ocenić, ile mocy jest potrzebne, aby uzyskać odpowiednią temperaturę przed czasem wyjazdu.

Ford szacuje – co też warto odnotować – że w w 50% obciążony E-Transit jeżdżąc w temperaturze zewnętrznej 0° Celsjusza zachowa 75 procent swojego zasięgu, jeśli będzie wstępnie klimatyzowany, w porównaniu do 66 procent dystansu, który przejedzie bez użycia rozruchowego programowania klimatyzacji.

Źródło zdjęć: Ford

Podziel się: