Wyniki testów wskazują, że podgrzewany wieniec kierownicy, podłokietnik i panel drzwiowy może zwiększyć realny zasięg Forda e-Transita o 5%.
W ramach 4-letniego badania Komisji Europejskiej realizowano projekt CEVOLVER mający na celu m.in. wdrażanie nowych komponentów i systemów mających na celu optymalizację zasięgów pojazdów elektrycznych Ford przetestował w okolicach niemieckiej Kolonii zmodyfikowanego E-Transita.
W trakcie jazd w dostawczym elektryku zamontowano podgrzewane podłokietniki, dywaniki podłogowe, panele drzwiowe, osłony przeciwsłoneczne i podgrzewany wieniec kierownicy.
Samochód wykorzystywany był m.in. dostawach paczek, ale także był wykorzystywany przez rzemieślnika. Badania prowadzono zimą i latem, na suchych i mokrych drogach oraz przy silnym deszczu i wietrze.
W przypadku ogrzewania całego wnętrza w elektrykach ciepłe powietrze jest wdmuchiwane przez nawiewy. Alternatywą, co potwierdziły testy przeprowadzone przez Forda, może być ogrzewanie powierzchni mających styczność z człowiekiem.
Oba rozwiązania wymagają zasilania z akumulatora, ale inżynierowie odkryli, że dzięki zastosowanym matom grzewczym zużycie energii na ogrzewanie kabiny może być obniżone o 13% w porównaniu z zapotrzebowaniem standardowej klimatyzacji.
Ostatecznie niższy pobór prądu na ogrzewanie może wydłużyć zasięg samochodu elektrycznego o 5%.
Pytanie tylko o ile takie elektryczne panele grzewcze na osłonie przeciwsłonecznej czy podłokietniku mogą zwiększyć ostateczną cenę BEV (ang. battery electric vehicle)?
Programowanie wstępnego ogrzewania/schłodzenia kabiny
Przy okazji warto też wiedzieć, że E-Transit już teraz oferuje ozruchowe programowanie klimatyzacji (Scheduled Pre-Conditioning).
Dzięki temu rozwiazanie kierowca może zdalnie za pomocą aplikacji na smartfona ustawić optymalną temperaturę w kabinie i temperaturę pracy akumulatora podczas ładowania przed wyjazdem.
E-Transit sam potrafi ocenić, ile mocy jest potrzebne, aby uzyskać odpowiednią temperaturę przed czasem wyjazdu.
Ford szacuje – co też warto odnotować – że w w 50% obciążony E-Transit jeżdżąc w temperaturze zewnętrznej 0° Celsjusza zachowa 75 procent swojego zasięgu, jeśli będzie wstępnie klimatyzowany, w porównaniu do 66 procent dystansu, który przejedzie bez użycia rozruchowego programowania klimatyzacji.
Źródło zdjęć: Ford