Są bliźniaczymi konstrukcjami, oba powstają w tej samej fabryce w Polsce i dopiero co przeszły lifting. Volkswagen Crafter i MAN TGE wydają się w zasadzie niczym nie różnić poza logo. Czy na pewno? Zweryfikuje to porównanie.
Od wielu lat Volkswagen współpracował z Mercedesem w segmencie dużych vanów. Odkąd w 2016 roku zadebiutowała II generacja Craftera, wszystko się zmieniło i drogi niemieckich firm się rozeszły. Jak teraz wygląda popularność Craftera? Samochód jest jednym z najpopularniejszych nowych dostawczaków w Polsce. W 2023 roku sprzedał się w liczbie 2643 sztuk, zajmując 7. miejsce wśród najpopularniejszych samochodów dostawczych w Polsce. Z kolei MAN TGE jest daleko w tyle, co zapewne wynika m.in. z bardziej ograniczonej sieci dystrybucji tego modelu i mniej rozpoznawalności na rynku. Czy te samochody czymś się różnią? Pora je porównać.
Volkswagen Crafter 2024 vs MAN TGE 2024 – krótko o modelach
Volkswagen Crafter i MAN TGE zadebiutowały oficjalnie w 2016 roku jako bliźniacze konstrukcje (MAN należy do koncernu Volkswagena). Oba samochody powstają w fabryce Volkswagen AG we Wrześni. Crafter zyskał stylistykę nadwozia i wnętrza nawiązującą do Transportera T6 i osobowych modeli Volkswagena. Crafter zdobył tytuł International Van of The Year 2017. MAN TGE różni się natomiast atrapą chłodnicy, kształtem zderzaków, reflektorami oraz logo marki. W przeciwieństwie do Craftera MAN TGE oferowany i serwisowany jest w serwisach MAN-a.
W kwietniu 2024 roku oba modele zaprezentowano odświeżonych wersjach. W dużym stopniu zastosowano nowoczesną „elektronikę” umożliwiając tym samym zastosowanie nowych systemów bezpieczeństwa jak funkcja wykrywania znaków drogowych, system utrzymywania pasa ruchu, asystent parkowania czy funkcja wykrywania zmęczenia u kierowcy.
Oprócz tego zastosowano nowy system multimedialny z ekranem dotykowym o przekątnej dochodzącej do aż 12,9 cala, z asystentem głosowym Alexa, strumieniowym przesyłaniem multimediów, radiem online i nawigacją online. Bazowy wariant otrzyma 10,4-calowy ekran. Z kolei przed kierowcą znalazł się zestaw cyfrowych zegarów. Samochody trafią do produkcji w czerwcu 2024.
Volkswagen Crafter 2024 vs MAN TGE 2024 – wymiary
Raczej nie zdziwi nikogo fakt, iż wymiary i kluczowe parametry obu modeli właściwie się nie różnią. Prezentują się one następująco:
Volkswagen Crafter i MAN TGE oferują największą wysokość przestrzeni ładunkowej w segmencie wynoszącą 2196 mm, najniższy współczynnik oporu powietrza i największą szerokość przestrzeni ładunkowej w najwęższym miejscu i szerokość otworu drzwi bocznych wynoszącą aż 1311 mm. Maksymalna długość przedziału ładunkowego waha się od 3450 do 4855 mm, a szerokość 1832 mm.
Poniżej prezentujemy kluczowe parametry techniczne Volkswagena Craftera:
Parametr | Wariant |
Długość nadwozia | 5986 mm, 6836 mm, 7391 mm |
Rozstaw osi | 3640 mm, 4490 mm |
Wysokość nadwozia | 2355 mm, 2590 -26251 mm, 2798-2835 mm1 |
Objętość przestrzeni ładunkowej | 9,9 m³ – 18,4 m³ |
Opcje napędu | Na przednią oś, na tylną oś, na obie osie |
DMC (dopuszczalna masa całkowita) | Od 3,5 tony do 5,5 tony |
W zależności od wersji, ładowność waha się od około 1200 kg do nawet 3010 kg.
1 – dane dotyczą wersji z bliźniaczym ogumieniem tylnej osi
Volkswagen Crafter 2024 vs MAN TGE 2024 – silniki
Żadnych różnic nie ma również w gamie jednostek napędowych. Składa się ona z 2-litrowego diesla o mocach 140, 163 i 177 KM i maksymalnym momencie obrotowym 340 i 410 Nm. Odmiana 140-konna występuje z napędem na przednią oś, 163-konna z napędem na tył, a 177-konna z napędem na przednią lub obie osie 4MOTION. W każdej wersji standardem jest 6-biegowa skrzynia manualna, a opcją 8-stopniowa przekładnia automatyczna.
W ofercie jest też wariant elektryczny. Volkswagen e-Crafter i MAN eTGE oferowane są w odmianie H3 o długości 5986 mm i wysokim dachem (wysokość 2565 mm) oraz rozstawem osi liczącym 3640 mm. Samochody rozwijają 136 KM i 290 Nm, zaś baterie mają 35 kWh pojemności i zapewniają 115 km zasięgu. Można je ładować mocą do 40 kW.
Volkswagen Crafter 2024 vs MAN TGE 2024 – ceny
Volkswagen Crafter startuje od 161 540 zł netto za odmianę niską z rozstawem osi 3640 mm. DMC do 3,5 tony i napędem na przednią oś. Posiada on 2-litrowego diesla o mocy 140 KM. Odmiana ze skrzynią automatyczną kosztuje 172 210 zł netto, a 2-litrowy diesel o mocy 177 KM kosztuje 170 280 zł netto. Wariant FWD z dłuższym rozstawem osi (4490 mm) kosztuje od 172 770 zł za 140-konnego diesla ze skrzynią manualną. W ofercie jest też odmiana długa z przedłużonym tylnym zwisem (4490 L) i wysokim nadwoziem, wyceniona na 177 670 zł za 140-konnego diesla ze skrzynią manualną.
Crafter Heavy Duty z napędem na przednią oś kosztuje od 161 480 zł netto za 140-konnego diesla ze skrzynią manualną.
Crafter Light Duty z napędem 4MOTION występuje tylko ze 177-konnym dieslem i 8-stopniową przekładnią automatyczną, kosztuje od 200 080 zł netto.
Crafter RWD Heavy Duty o DMC do 3,5 tony ze 163-konnym dieslem, rozstawem 3640 mm i skrzynią manualną i wysokim nadwoziem kosztuje od 175 080 zł.
Crafter RWD Heavy Duty o DMC do 5 ton ze 163-konnym dieslem, rozstawem 3640 mm, skrzynią manualną i niskim nadwoziem kosztuje od 189 980 zł.
Ofertę wieńczy Crafter RWD Heavy Duty o DMC do 5,5 tony ze 163-konnym dieslem, który startuje od 204 280 zł netto za wersję z niskim nadwoziem, rozstawem osi 3640 mm i 6-biegową skrzynią manualną.
Z kolei w serwisie Nowydostawczy.pl Volkswagen Crafter kosztuje od 148 999 zł netto za odmianę furgon o DMC do 3,5 tony z napędem na przednią oś, rozstawem osi 4490 mm i 140-konnym dieslem ze skrzynią manualną. Możecie liczyć oczywiście na atrakcyjne finansowanie, minimum formalności i sięgające ponad 25% rabaty względem ceny katalogowej.
MAN TGE na Nowydostawczy.pl kosztuje od 159 990 zł netto za przednionapędowy wariant L3H3 o DMC do 3,5 tony z rozstawem osi 4490 mm i wysokim dachem, 140-konnym dieslem i 6-biegową skrzynią manualną. Korzystając z oferty otrzymacie atrakcyjne warunki finansowania, możecie też liczyć na szybki odbiór i sięgające kilkunastu procent rabaty.
Volkswagen Crafter 2024 vs MAN TGE 2024 – wyposażenie
Na koniec porównamy wyposażenie wyżej wymienionych Volkswagena Craftera i MANa TGE z serwisu Nowydostawczy.pl. Zaczniemy od Craftera:
- Elektrycznie sterowane szyby
- Adaptacyjny układ ESP uwzględniający obciążenie pojazdu
- Hydrauliczny asystent hamowania (HBA)
- Zamek centralny z pilotem
- Czujniki parkowania z przodu i z tyłu
- Klimatyzacja Climatic półautomatyczna
- Tempomat
- Radio „Composition Color”, ekran kolor 6.5″/16.5cm, 2xUSB-C, Bluetooth, 4 głosniki, App-Connect, bez CD
- Regulowana w dwóch płaszczyznach kolumna kierownicy
- Siedzenie dwuosobowe obok kierowcy ze schowkiem pod siedziskiem
- Oświetlenie przestrzeni ładunkowej
- 4 gniazda 12V na desce rozdzielczej
- Fotel kierowcy Comfort (reg. pochylenia i odcinka lędźwiowego)
- Elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka
- Reflektory LED ze światłami do jazdy dziennej
- Asystent bocznego wiatru
- Asystent ruszania ze wzniesiena
- Pełnowymiarowe koło zapasowe
Teraz przejdziemy do MANa TGe, na pokładzie którego znajdziemy m.in.:
- Pakiet Komfort: Środki w zakresie tłumienia hałasu wewnątrz pojazdu Premium, Kierownicę wielofunkcyjną (3-ramienna), Siedzenie „Comfort Plus” z lewej strony, w 1. rzędzie siedzeń, 4 gniazda 12 V w kabinie kierowcy ( trzy na tablicy rozdzielczej, jedno w lewej podstawie siedzenia), Pakiet schowków 2: Schowek w podsufitce z dwoma kieszeniami 1 DIN, lampka do czytania
- Asystenta hamowania awaryjnego
- Klimatyzację manualną Climatic
- Regulację kolumny kierowniczej w dwóch płaszczyznach
- Elektrycznie sterowane przednie szyby
- Zamek centralny z pilotem
- Wspomaganie ruszania pod górę
- Elektrycznie regulowane i podgrzewane lusterka
- Fotel kierowcy Comfort z podłokietnikiem i pełną regulacją
- Złącze telefonu komórkowego
- Reflektory halogenowe
- Światła do jazdy dziennej
- Dwuskrzydłowe drzwi tylne
- Kamera cofania
- Koło zapasowe pełnowymiarowe
- System multimedialny MAN Media VAN z funkcją SmartLink
Artykuł sponsorowany