Czy kierowca może dostać punkty karne za przeładowanie 3,5-tonowego busa? WITD Szczecin nałożyła punkty, ale powołując się na art. 60 PoRD.
Przeciążone busy to powszechne zjawisko nie tylko na polskich drogach. A zarejestrowane do 3,5-tony tzw. busy pozwalają ominąć m.in. opłaty eTOLL, kwestie związane z obsługą i tachografem czy szukaniem na stanowisko kierowcy osoby dysponującej prawem jazdy kategorii C/C1.
Do tego mamy ograniczenie prędkości do 80 km/h dla pojazdów ciężarowych powyżej 3,5 tony nawet na drogach ekspresowych i autostradach czy obowiązek uiszczania podatku od środków transportu.
Warto też pamiętać chociażby o tym, że powyżej 3,5 tony obowiązkowe badanie techniczne nawet nowych pojazdów trzeba przeprowadzać co rok a nie po 3 latach (następnie po 2 latach i dalej już co rok) a i sam serwis czy ubezpieczenie takich lekkich pojazdów użytkowych z homologacją np. N2 są droższe niż z homologacją N1 a mogą to być technicznie takie same konstrukcje – za przykład niech posłuży m.in. VW Crafter czy Mercedes Sprinter lub Iveco Daily, które z fabrycznym 5-tonowym DMC można zamówić u dealera z 3,5-tonowym wariancie.
Od 2022 troku zmiana wysokości mandatów do 3000 zł, ale bez punktów
Od Od 1 stycznia 2022 roku obowiązuje nowy taryfikator mandatów, który zwiększył kary nakładane za – mówiąc kolokwialnie – przeładowanie busa z maksymalnie 500 zł do aż 3000 zł, na co pozwala Kodeks wykroczeń:
Art. 97.
Uczestnik ruchu lub inna osoba znajdująca się na drodze publicznej,
w strefie zamieszkania lub strefie ruchu, a także właściciel lub posiadacz pojazdu, który wykracza przeciwko innym przepisom ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym lub przepisom wydanym na jej podstawie, podlega karze grzywny do 3000 złotych albo karze nagany.
Inspektorzy ITD czy policjanci podczas kontroli drogowej wypisując mandat dla kierowcy takiego przeciążonego dostawczaka powoływali się na art 61. Prawa o Ruchu Drogowym, który wygląda tak:
Art. 61
1. Ładunek nie może powodować przekroczenia dopuszczalnej masy całkowitej lub dopuszczalnej ładowności pojazdu.
2. Ładunek na pojeździe umieszcza się w taki sposób, aby:
1) nie powodował przekroczenia dopuszczalnych nacisków osi pojazdu na drogę;
2) nie naruszał stateczności pojazdu;
3) nie utrudniał kierowania pojazdem;
4) nie ograniczał widoczności drogi lub nie zasłaniał świateł, urządzeń sygnalizacyjnych, tablic rejestracyjnych lub innych tablic albo znaków, w które pojazd jest wyposażony.
Po 17 września 2022 roku weszły w życie kolejne przepisy nowelizacji obowiązującego od 1 stycznia 2022 roku prawa mającego na celu według rządzących zwiększenie bezpieczeństwa w ruchu drogowym.
W tamtym okresie niektóre redakcje, w tym i branżowe podawały informacje, że wprowadzi to m.in. punkty karne za przekroczenie DMC lub ładowności. W rzeczywistości podczas kontroli „Krokodyle” czy policjanci nie nakładali punktów karnych a nieoficjalne „widełki” oscylowały w granicach 100 zł za każde 100 kg ponad dopuszczalny tonaż busa.
Punkty karne za używanie pojazdu w sposób zagrażający bezpieczeństwu
Ostatnio jednak, bo w poniedziałek 9 grudnia inspektorzy zachodniopomorskiej Inspekcji Transportu Drogowego ukarali kierowcę ważącego 8,8 tony busa nie tylko wysokim mandatem, ale i punktami karnymi (poniżej wrzucam artykuł dotyczący tej konkretnej kontroli).
Zaciekawiła mnie i spore grono Czytelników dostawczakiem.pl zwłaszcza kwestia punktów karnych, które zasiliło konto kierowcy zarejestrowanego z 3,5-tonowym DMC busa.
Z informacji uzyskanych w Wojewódzkiej Inspekcji Transportu Drogowego w Szczecinie prowadzący znacznie przeładowanego Iveco Daily ukarany został mandatem w wysokości 3000 zł za przekroczenie dopuszczalnego DMC/ładowności za co ustawodawca nie przewiduje punktów karnych.
Jednak kierowca zatrzymanego busa otrzymał dodatkowo grzywnę w wysokości 200 zł oraz 15 punktów karnych. W tym wypadku inspektorzy WITD Szczecin z uwagi na rażące przekroczenie parametrów zastosowali dodatkowo art. 60 ust. 1 pkt 1 Prawa o ruchu drogowym:
Art. 60. 1. Zabrania się:
1) używania pojazdu w sposób zagrażający bezpieczeństwu osoby znajdującej
się w pojeździe lub poza nim
Zatem zachodniopomorscy „Krokodyle” zgodnie z obowiązującym prawem zastosowali kwalifikację prawną skutkującą nałożeniem 15 punktów karnych i mandatem 200 zł według obowiązującego taryfikatora i art. 97 Kodeks wykroczeń. Kierowca przyznał się do winy przyjmując mandaty karne.
Czy zatem w tych najbardziej rażących przypadkach kierowcy przeładowanych busów zaczną otrzymywać dodatkowy 200-złotowy mandat oraz obligatoryjnie 15 punktów karnych?
Będę informował o tym na bieżąco, ale może to być prawdziwy „straszak” dla kierowców takich przeładowanych dostawczaków, bo o ile szef czy kierownik transportu wyłożyć może raz na jakiś czas nawet te 3000 zł „pod stołem” na mandat, to punktów karnych już na siebie nie weźmie a kierowca, który straci prawo jazdy za punkty.
Bo wystarczy raz takie 15 punktów dostać i raz zostać złapanym na korzystaniu z telefonu podczas jazdy i traci się nie tylko prawo jazdy (limit dla kierowców mających prawo jazdy powyżej roku to 24 punkty) , ale i nierzadko dotychczasową pracę na stanowisku kierowcy.
Źródło zdjęć do grafiki: WITD Szczecin, isap.sejm.gov.pl