Reklama

Kolejna kontrola ITD przeładowanego busa bez punktów karnych

Kolejna kontrola ITD przeładowanego busa bez punktów karnych

W środę 21 września miała miejsce kolejna kontrola ITD przeładowanego busa. I tym razem obyło się bez punktów karnych.

Na początek chciałem wyjaśnić pewną kwestię: 17 września 2022 roku weszły w życie nowe przepisy pozwalające karać 15 punktami karnymi kierowców, którzy dopuszczą się najbardziej niebezpiecznych wykroczeń na polskich drogach.

O ile 15 punktów za przekroczenie prędkości o więcej niż 70 km/h czy za wyprzedzanie pojazdu na przejściu dla pieszych, na którym ruch nie jest kierowany nie wzbudza wątpliwości u kierowców, to kwestia nakładania punktów karnych za przekroczenie dopuszczalnej masy całkowitej już tak.

Reklama

Z mojej strony dołożyłem wszelakich starań (szczegóły w artykule poniżej), aby wyjaśnić wszelakie wątpliwości przy przekroczeniu DMC i ewentualnej kary za to wykroczenie w postaci 15 punktów karnych.

Tak abstrahując od wszystkiego: ciekawe czy ta chłodnia trzyma jakiekolwiek parametry według wymagań ATP 🙂

Potwierdzeniem tego, że nie ma punktów dla kierowcy za przeciążenie busa czy ciężarówki jest kolejna kontrola ITD, gdzie poza mandatem kierowcy przeładowanego busa nie przypisano punktów karnych, co potwierdza moje ustalenia.

W każdy razie do zatrzymania Iveco Daily doszło w środę 21 września na drodze krajowej nr 35 w Pszennie (woj. dolnośląskie).

Poza tym, że inspektorzy ITD zauważyli niesprawne oświetlenie i uszkodzoną karoserię furgonu z wewnętrzną zabudową chłodniczą, to i na wadze Iveco Daily na bliźniakach – jakby to powiedzieli “Krokodyle” – nie było normatywne.

Kłodzcy inspektorzy ITD zwrócili także uwagę m.in, na zapasowe koło leżące wśród przewożonych artykułów spożywczych.

Przeciążony o 1360 kg pojazd przewoził w ładowni nabiał i inne produkty spożywcze, które luzem leżały na podłodze między innymi obok koła zapasowego oraz innych rzeczy służących do obsługi busa.

Ostatecznie zatrzymano dowód rejestracyjny Iveco a kierowcę ukarano wysokimi mandatami karnymi, ale w oficjalnym komunikacie ITD nie ma ani słowa o punktach karnych za przekroczenie DMC pojazdu.

Wypada również dodać, że kierowca otrzymał zakaz dalszej jazdy do czasu – pozwólcie, że zacytuję – “uporządkowania ładunku oraz doprowadzenia pojazdu do normatywności”.

“Organy władzy publicznej działają na podstawie i w granicach prawa”

Pozwólcie, że na koniec odniosę się do argumentów, z jakimi muszę sam mierzyć się w ostatnim czasie. Przed wejściem w życie nowych przepisów wysłałem zapytanie w sprawie punktów karnych za przeładowanie do Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego (odesłali do MSWiA) a potem także do Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji.

W przekazanej odpowiedzi pojawił się konkretny dokument z konkretnym załącznikiem wskazującym kwalifikację prawną za konkretne wykroczenia. I tam nie pojawił z art. 61 ust. 1 pkt 1 ustawy Prawo o Ruchu Drogowym (ładunek nie może powodować przekroczenia dopuszczalnej masy całkowitej lub dopuszczalnej ładowności pojazdu).

Jak na razie kontrole ITD potwierdzają, że w kwestii braku punktów nic się nie zmieniło, ale jeżeli się zmieni, to nie ja powinienem być zawstydzony a instytucje publiczne.

No bo jeżeli w środę 21 września inspektor z oddziału w Kłodzku wystawił mandat kierowcy, ale bez punktów za przekroczenie DMC, to nie wyobrażam sobie sytuacji, kiedy np. 29 września ten sam inspektor zacznie za to samo wykroczenie inaczej traktować innych kierowców…

Poniżej jeden z artykułów Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, który mówi wprost, jak muszą działać powołane w demokratycznym państwie prawnym służby:

Art. 7.

Organy władzy publicznej działają na podstawie i w granicach prawa.

Źródło zdjęć: WITD Wrocław

Podziel się:
1

Odpowiedzi

Napisz tu swoją opinię

  1. Victor

    A może tak załadowca powinien dostać punkty karne za przeładowanie?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

19 − jeden =