MSWiA w przesłanej dla dostawczakiem.pl korespondencji wyjaśnia czy polskie służby będą nakładać punkty karne za przeciążone busy.
W ramach przypomnienia nadmienię, że pod koniec sierpnia wysłałem zapytanie do Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego z prośbą o zajęcie stanowiska czy od 17 września 2022 roku za przekroczenie dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu kierowca poza mandatem karnym otrzyma także 15 punktów karnych.
W odpowiedzi GITD odesłało mnie do Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, co też zrobiłem. No i dzisiaj otrzymałem oficjalną odpowiedź z tego resortu, którą publikuję w całości poniżej:
No dobra. No nie pierwszy raz, kiedy jakieś biuro prasowe nie potrafi odpowiedzieć w jednoznaczny sposób, czyli tak/nie/nie wiem 🙂 Ale skoro już podali podstawę prawną, to można rzucić na nią okiem!
Punkty za przeładowanie auta dostawczego? Kłania się Art. 61. ust. 1 pkt 1
Jednak po przejrzeniu wspomnianego w odpowiedzi z MSWiA Załącznika nr 1 nie znajdziemy tam kwalifikacji prawnej z art. 61 ustawy Prawo o Ruchu Drogowym, gdzie w ust. 1 pkt 1 ustawodawca określił, że „ładunek nie może powodować przekroczenia dopuszczalnej masy całkowitej lub dopuszczalnej ładowności pojazdu”.
Oznacza to jednoznacznie, iż po 17 września 2022 roku kierowca busa czy ciężarówki z przekroczonym DMC nie będzie mógł otrzymać od inspektora ITD, policjanta czy funkcjonariusza Straży Granicznej punktów karnych.
Punkty karne a kwestia DMC? Tak, jest w taryfikatorze
I tak w drugiej części odpowiedzi z MSWiA, gdzie urzędnicy stwierdzają, że taryfikator przewiduje punkty karne „w związku z niestosowaniem się do zakazów wynikających ze znaków drogowych, również w zakresie dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu lub zespołu pojazdów” chodzi – według mojej opinii – o znak B-18 (zakaz wjazdu pojazdów o rzeczywistej masie całkowitej ponad … tony ) oraz B-19 (zakaz wjazdu pojazdów o nacisku osi większym niż … tony). Za złamanie powyższych znaków grozi więc nie tylko mandat, ale i 2 punkty karne.
Ewentualnie może chodzić o znak B3, czyli zakaz wjazdu samochodów ciężarowych czy specjalnych o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 3,5 tony.
Jedynym miejscem, gdzie w Załącznik nr 1 pojawia się w ogóle art. 61 ustawy Prawo o Ruchu Drogowym jest ust. 2 pkt 4 mówiący, że „ładunek na pojeździe umieszcza się w taki sposób, aby nie ograniczał widoczności drogi lub nie zasłaniał świateł, urządzeń sygnalizacyjnych, tablic rejestracyjnych lub innych tablic albo znaków, w które pojazd jest wyposażony”.
Za powyższe wykroczenie kierujący dostawczym autem, solówką, 40-tonowym zestawem a nawet osobówką przewożącą wystający ładunek otrzyma do mandatu karnego także 8 punktów karnych.
PS: Jeżeli chcesz wesprzeć dostawczakiem.pl i zostać moim Patronem? Kliknij TUTAJ!
Źródło zdjęć: WITD Radom
Źródło grafiki: dostawczakiem.pl