Od 17 września 2022 działa nowy taryfikator punktów karnych. Na co zatem szczególnie musi uważać każdy kurier czy dostawca towaru do sklepu?
Na początek warto przypomnieć, że od początku tego roku weszły w życie nowe przepisy zaostrzające kary za niektóre wykroczenia popełnione na polskich drogach.
I tak po 1 stycznia 2022 roku np. za korzystanie korzystanie podczas jazdy z telefonu (trzymanie słuchawki lub mikrofonu w ręku) mandat karny wynosi 500 zł, ale po 17 września 2022, kiedy weszło w życie Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji, każdy kierowca ciężarówki czy kurierskiego busa otrzyma podczas spotkania patrolu policji już nie 5 a 12 punktów karnych.
Kierowcy od lokalnej dystrybucji czy kurierzy… strzeżcie się!
Warto też pamiętać, że naruszenie zakazu jazdy wzdłuż po chodniku lub przejściu dla pieszych wiąże się z grzywną w wysokości 1500 złotych, jednak już po 17 września – jeżeli kierowca znowu popełni to samo wykroczenie w ciągu dwóch lat – otrzyma aż 3000 złotych i 8 punktów karnych.
Dodatkowo, jeżeli służby stwierdzą, że np. kierowca wiozący chłodnią towar do sklepu na osiedlu nie tylko wjechał na chodnik, ale i nie ustąpił pierwszeństwa pieszemu idącemu po tym chodniku czy płycie rynku, to również otrzyma dodatkowy mandat (1500 zł lub 3000 zł przy recydywie) i pożegna się ze swoim prawem jazdy, gdyż i za to wykroczenie także po 17 września należy się kierowcy 15 punktów.
Do tego warto pamiętać o tym, że i w trakcie zwykłego cofania ciężarówką, busem czy zwykłą osobówką za wymuszenie pierwszeństwa przed pieszym spotkają kierowcę poważne konsekwencje.
Po pierwsze za powyższe przewinienie prowadzący pojazd otrzyma 1500 zł lub 3000 zł, jeśli dopuścił się tego samego wykroczenia w okresie ostatnich 2 lat. Ale po 17 września dwukrotnie wyższy mandat w ramach recydywy to nie wszystko.
Bowiem za nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu przy cofaniu pojazdem na drodze publicznej, w strefie zamieszkania lub strefie ruchu grozi kierowcy 10 punktów karnych. Identyczna kara pieniężna i punkty przewidziana jest za nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu przez kierującego pojazdem podczas włączania się do ruchu.
Zapnij pas bezpieczeństwa! Za każdym razem
Przykładowo kierowca będący zarazem podwykonawcą jednego z dużych firm kurierskich ma do zrobienia jednego dnia 40 „stopów” i za każdym razem powinien po dostarczeniu paczki do klienta zapiać pasy przed ruszeniem pod kolejny adres.
W rzeczywistości, kiedy trzeba przejechać dosłownie 500 metrów do kolejnej przecznicy, nie każdy kierowca zapina pasy, przez co może narazić się na mandat w wysokości 100 złotych. Jednak wraz z mandatem policjant po 17 września 2022 nałoży na takiego delikwenta także 5 punktów karnych.
Zresztą 5 punktów karnych kierowca otrzyma też za przewożenie pasażera bez zapiętych pasów bezpieczeństwa. Zatem podsumowując: kierowca za prowadzenie bez pasów otrzyma 100-złotowy mandat i 5 punktów oraz tyle samo, jeżeli któryś z pasażerów nie zapiął pasów. Czy dostanie w takim razie 10 punktów, jeżeli i prowadzący i siedzący obok pasażer nie zapną pasów? Tak.
Zobacz też: Czy warto wybrać tanie opony?
A co kiedy w 5-osobowej brygadówce lub 9-osobowym minibusie nikt nie zapnie pasów? To konto kierowcy powiększy się o 10 punktów i 200 złotych (100 zł za brak pasów u kierowcy i 100 zł za brak pasów u pasażerów).
Podsumowując, jeżeli w trakcie np. dłuższego okresu taki kierowca spędzający codziennie po kilka a nawet i kilkanaście godzin za 'kółkiem” zapomni się i dostanie mandat za omijanie pojazdu, który jechał w tym samym kierunku, lecz zatrzymał się w celu ustąpienia pierwszeństwa pieszemu (1500/3000 zł oraz 15 punktów karnych), to wystarczy, aby tylko dwukrotnie wpadł z niezapiętymi pasami i musi pożegnać się z uprawnieniami.
Dla kierowców vanów wiozących ekipy budowlane…
Wielokrotnie pisałem o sytuacjach, kiedy policja zatrzymywała np. 3-osobowy furgon a na pace znajdowała się cała ekipa budowlana. Od 1 stycznia 2022 podczas kontroli kierowca zapłaci 300 zł za każdą osobę ponad dopuszczalną liczbę pasażerów określoną w dowodzie rejestracyjnym auta.
Co prawda mandat nie może być wyższy w tym wypadku niż 3000 zł, ale od 17 września 2022 roku trzeba też się liczyć z punktami karnymi. A wygląda to tak:
- 1 osoba powyżej limitu – 6 punktów karnych,
- 2 osoby powyżej limitu – 7 punktów karnych,
- 3 osoby powyżej limitu – 8 punktów karnych,
- 4 osoby powyżej limitu – 9 punktów karnych,
- 5 osoby powyżej limitu – 10 punktów karnych,
- 6 osoby powyżej limitu – 11 punktów karnych,
- 7 osoby powyżej limitu – 12 punktów karnych,
- 8 osoby powyżej limitu – 13 punktów karnych,
- 9 osoby powyżej limitu – 14 punktów karnych,
- 10 i więcej osób powyżej limitu – 15 punktów karnych.
Punkty karne dla transportowców i laweciarzy? Są!
Jeżeli prowadzisz zestaw na B+E czy nawet C+E i zignorujesz znak B-7 zakazujący wjazdu pojazdów silnikowych z przyczepą (naczepa to rodzaj przyczepy), to poza mandatem w wysokości 250 zł otrzymasz też 3 punkty karne. Ignorujesz ograniczenie szerokościowe (znak B-15), wysokościowe (znak B-16) lub długościowe (znak B-17)?
Poza 150-złotową grzywną twoje konto powiększy się o 2 punkty karne. Tyle samo punktów należy się za wjazd za znak B-18 (zakaz wjazdu pojazdów o rzeczywistej masie całkowitej ponad… tony) oraz 500 zł mandatu.
Jednak zdecydowanie większą karą jest niezachowanie minimalnego odstępu od poprzedzającego pojazdu podczas przejazdu autostradą albo drogą ekspresową lub podczas przejazdu tunelem o długości przekraczającej 500 m poza obszarem zabudowanym.
Jeżeli policjant ukaże nas za to wykroczenie, to musimy się liczyć pi pierwsze z wysokim mandatem, o którym mówi art. 97 Kodeksu Wykroczeń:
Do drugie brak należytego odstępu wiąże się po 17 września z obligatoryjnym nałożeniem na kierowcę 5 punktów karnych.
O jakich konkretnie odstępach mowa? Według polskich przepisów kierowca podczas przejazdu autostradą i drogą ekspresową jest obowiązany zachować minimalny odstęp między pojazdem, którym kieruje, a pojazdem jadącym przed nim na tym samym pasie ruchu.
Odstęp minimalny to nie mniej niż połowa liczby określającej prędkość pojazdu, którym porusza się kierujący, czyli przy 100 km/h powinno to być co najmniej 50 metrów przestrzeni (przepisu nie stosuje się podczas manewru wyprzedzania).
Do tego poza obszarem zabudowanym w tunelach o długości przekraczającej 500 m, kierujący pojazdem jest obowiązany utrzymywać odstęp od poprzedzającego pojazdu nie mniejszy niż:
- 50 m – jeżeli kieruje pojazdem o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t lub autobusem
- 80 m – jeżeli kieruje zespołem pojazdów lub pojazdem powyżej 3,5 tony.
Warto jednak pamiętać, iż zarządca drogi może zmniejszyć lub zwiększyć za pomocą znaków dopuszczalny odstęp, o którym mowa powyżej, w zależności od obowiązującej w tunelu dopuszczalnej prędkości.
Dodatkowo dla kierowców ciężarówek, busów czy autolawet przydać się powinna informacja dotycząca tego, że grzywna za „zakrywanie czy zasłanianie świateł (300 zł) oraz urządzeń sygnalizacyjnych, tablic rejestracyjnych (500 zł) lub innych wymaganych tablic albo znaków, które powinny być widoczne (100 zł) przewiduje się aż 8 punktów karnych.
Dlatego podczas transportu dłuższych elementów wystających poza obrys pojazdu warto zastanowić się np. aluminiowe profile nie powodują niemal całkowitego zasłonięcia świateł stopu czy kierunkowskazów.
Źródło zdjęć: dostawczakiem.pl
Odpowiedzi
Napisz tu swoją opinię
ciąg dalszy żerowania na obywatelach w wykonaniu pis= psuje i szabrownicy
za blokowanie ruchu i jazdę po chodnikach już dawno powinni im walić takie kary żeby się nauczyli.
@Kolo akurat psują to kurierzy nasze chodniki, jak jeżdżą swoimi ciężkimi autami wzdłuż chodników. A potem narzekasz, że masz kałuże. Kurierom innym kierującym zawodowo powinni dawać 3x wyższe kary, bo ci ludzie łamią przepisy z premedytacją.
Za chwilę sami sobie będziecie przesyłki wozić debile bez pojęcia o życiu i pracy.
Bardzo dobre zmiany.
Komentarze zamknięte.