Reklama

Tachograf a jazda busem z i bez przyczepy – GITD odpowiada

Tachograf a jazda busem z i bez przyczepy – GITD odpowiada

Ponownie poprosiłem GITD opinię. Tym razem chodzi o tachograf i jazdę busem z i bez przyczepy. Kiedy trzeba rejestrować czas pracy kierowcy?

Od pewnego czasu próbuję zebrać powtarzające się pytania zadawane przez Czytelników w kwestii nurtujących ich zagadnień związanych z transportem i przewozami własnymi.

Zobacz też: Ciągnik i naczepa na kategorię B+E: odpowiedź GITD w sprawie DMCZ

Reklama

Tym razem Biuro Informacji i Promocji Wydziału Komunikacji działającego przy Głównym Inspektoracie Transportu Drogowego odpowiedziało w kwestii kierowców jeżdżących czasem samym busem do 3,5 tony dopuszczalnej masy całkowitej a czasem tym samym busem, ale z podpiętą już przyczepą.

DOSTAWCZAKIEM.pl: Kierowca pracujący u przewoźnika drogowego posiadając tachograf w pojeździe z DMC 3500 kg rejestruje aktywność tylko po podpięciu przyczepy. Czy podczas jazdy z odpiętą przyczepą kierowca posiadający kartę kierowcy może jeździć w trybie OUT bez umieszczania karty w urządzeniu? Czy jednak jest to zalecane pomimo tego, że bus nie przekracza 3500 kg DMC?

Odpowiedź z Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego: Przy przewozie rzeczy, gdy dopuszczalna masa całkowita pojazdów łącznie z przyczepą lub naczepą nie przekracza 3,5 tony, używanie tachografu nie jest wymagane.

Zobacz też: 6 błędów początkujących firm transportowych i spedycyjnych, których warto się wystrzegać

Dopiero od dnia 1 lipca 2026 roku – przy przewozie rzeczy w międzynarodowym transporcie drogowym lub kabotażowym, gdy dopuszczalna masa całkowita pojazdów łącznie z przyczepą lub naczepą przekroczy 2,5 tony, to kierowca będzie zobowiązany stosować się do przepisów Rozporządzenia (WE) nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 marca 2006 r. w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego oraz zmieniające rozporządzenia Rady (EWG) nr 3821/85 i (WE) 2135/98, jak również uchylające rozporządzenie Rady (EWG) nr 3820/85 (Dz.Urz.UE.L 2006 Nr 102, str. 1).

Podziel się:
2

Odpowiedzi

Napisz tu swoją opinię

  1. Arni

    A ja na pierwsze pytanie które zadałem 25 lutego nr
    Dostałem taką odpowiedź od GITD:
    Szanowny Panie,

    w nawiązaniu do poniższej korespondencji informujemy, że kwestię dotyczącą obowiązku stosowania tachografu reguluje Rozporządzenie (WE) nr 561/2006 oraz 2020/1054, w których wymienione zostały rodzaje przewozów niepodlegających ww. rozporządzeniom.
    Kategorie przewozów, które podlegają zwolnieniu z obowiązku rejestracji czasu pracy kierowców, a co za tym idzie z konieczności instalacji i używania tachografu zostały określone w art. 3 oraz 13 rozporządzenia WE 561/2006 oraz 2020/1054.

  2. Marcin

    Odpowiedź ze strony inspekcji jest niestety moim zdaniem nie do końca wyczerpująca mówimy tu o urządzeniu jakim jest tachograf który jest zamonzamontowany w samochodzie a więc powinno się go używać pojedzie gość samym busem na badanie techniczne i diagnostyk spr legalizację urządzenia po co ? skoro bez przyczepy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

5 × 4 =