Reklama

Volkswagen Caravelle ma 40 lat – zaczęło się od T3

Volkswagen Caravelle ma 40 lat – zaczęło się od T3

Ale ten czas leci! Volkswagen Caravelle ma 40 lat – wszystko zaczęło się od typoszeregu T3 w sierpniu 1981 roku.

Na początku sierpnia 1981 roku Volkswagen zaprezentował nową wersję modelu T3 (określana też jako Typ 25). Wariant Caravelle wziął swoją nazwę od karaweli, czyli odmiany statków, którymi m.in. Krzysztof Kolumb wyruszył w wyprawę zakończoną odkryciem Ameryki.

Volkswagen wspomina też o francuskim samolocie pasażerskim Sud Aviation SE 210 Caravelle, jako inspiracji dla nazwy tego minibusa.

Zobacz też: 1105 KM i 1311 Nm – oto najmocniejszy VW T3 na świecie!

Stosowany w pierwszych VW Caravelle silnik 1.6 D o mocy 50 KM osiągał 100 Nm przy 2500 obr./min i mógł rozpędzić auto do 110 km/h.

Początkowo Volkswagen T3 Caravelle był dostępny z benzynowym chłodzonym powietrzem 2-litrowym silnikiem (oznaczenie CT) o mocy 70 KM lub wolnossącą jednostką Diesla, ale z chłodzeniem cieczą o pojemności 1588 ccm (oznaczenie CS) generującą 50 KM.

Pierwsze Caravelle wyróżniały się np. inną tapicerką czy osłonami przeciwsłonecznymi i podsufitką dopasowaną kolorystycznie do pokrowców na fotelach.

Na bocznych panelach we wnętrzu także pojawiła się tapicerka a drzwi i klapa bagażnika zostały dodatkowo wytłumione w porównaniu do zwykłego Transportera.

Zobacz też: 617 kilometrów przebiegu na liczniku Volkswagena T3 z 1990 roku

Chromowane zderzaki z gumowymi elementami to wyróżnik wersji Caravelle a dodatkowa czarna osłona zdradza, że “T3-ka” chłodzona jest cieczą. Na zdjęciu VW T3 Caravelle 1.6 D z 1982 roku.

Bagażnik Caravelle T3 można było powiększy poprzez złożenie oparcia tylnej kanapy. Na korbkach do opuszczania okien pojawiły się ozdobne pierścienie, a tylna szyba otrzymała ogrzewanie z wycieraczką.

Do tego kierowca i pasażer z przodu mogli liczyć na fotele z zagłówkami z 3-punktowymi pasami bezpieczeństwa.

Sterowanie wycieraczkami otrzymało interwałowy tryb pracy a ponadto klienci mogli liczyć na przygotowaną już instalację do podłączenia radia stereo.

Z zewnątrz Caravelle wyróżniała się zderzakami z chromowanymi elementami, które pojawiły się też przy uszczelkach okien.

Dwukolorowe malowanie podkreślały ekskluzywny charakter VW Caravelle. Klienci mogli wybierać z opcji lakierów zestawienie brązowy agat/beż samos lub błękit kuril/błękit monako (widoczny na głównym zdjęciu). W 1983 pojawiła się w sprzedaży jeszcze lepiej wyposażona wersja Caravelle Carat.

Źródło zdjęć: Volkswagen

Komentarze